KŮRA, M. Zhodnocení ekonomické situace obchodní společnosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2025.
Student se ve své bakalářské práci zaměřil na ekonomickou analýzu společnosti, která se specializuje na prodej vlasové kosmetiky pro kadeřnické salony. Zaměřil se především na finanční ukazatele a návrhy na zlepšení marketingové strategie a řízení zásob. Formální úroveň práce ale snižuje její celkovou úroveň. Práce obsahuje formální nedostatky v zarovnání textu, úpravě tabulek i citacích (nepřesné citace, nevhodné použití první osoby, genderová nesrovnalost v čestném prohlášení). Teoretická část obsahuje nadbytečné pasáže (např. sestavení peněžních toků nepřímou metodou), s nimiž student dále nepracuje. V rámci analytické části práce byla provedena také analýza absolutních ukazatelů, avšak výhradně z rozvahy. Návrhová část obsahuje několik doporučení, která jsou pro podnik potenciálně přínosná, ale u číselných údajů často není jasné, z čeho vycházejí. I přes uvedené výhrady doporučuji práci k obhajobě. Práce byla zkontrolována systémem Theses.cz, který zjistil 35 % shodu s jinými pracemi. Nejvyšší míra shody s jednou prací byla 8,6 %. Znaky plagiátorství nebyly shledány. Otázka k obhajobě: Navrhujete zaměstnat správce sociálních sítí za 200 Kč/hod. Jak jste k této částce dospěl? Jsou to veškeré náklady, které jsou s touto pozici pro podnik spojeny (str. 65-66)? Jak byly určeny náklady dalších návrhů jako je spolupráce s influencery a reklama na sociálních sítích a další?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | C | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Praktická využitelnost výsledků | D | ||
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | E | Text není zarovnán do bloku, tabulky přesahují šířku textového pole. V práci je použito četné prohlášení v ženském rodě, přestože autorem je muž. Místy je text psán v první osobě, což není vhodné pro odborný formální text. To vede k závěru, že práce byla zpracována ve spěchu bez patřičného zohlednění formálních náležitostí. | |
Práce s informačními zdroji, včetně citací | E | Citace v textu nejsou vždy správně uváděny. Např. u indexu IN05, kde je na konci odstavce pouze závorka „(Bankrotní a bonitní model)“, která bez dalšího vysvětlení postrádá smysl. Rovněž citace typu “(Ministerstvo zdravotnictví)” nejsou správné. V teoretické části vyskytují nepřesnosti (meziroční růst položky aktiv nevede k růstu CF při jeho sestavení nepřímou metodou – str. 22). Ukazatel, který je uveden na str. 31 je sice správně, ale v dané knize se na dané straně v této podobě nevyskytuje. Působí tak, že podoba ukazatele byla na doporučení vedoucí práce upravena, ale autor již nedohledal vhodný zdroj. V rámci analytické části práce je opět použit jiný vztah (str. 57). |
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo provést ekonomickou analýzu činností vybraného podniku a na jejím základě identifikovat oblast, ve které je možné dosáhnout zlepšení a navrhnout opatření vedoucí k jejímu zlepšení a vyhodnotit jejich přínosy. Pro dosažení tohoto cíle byly použity a analyzovány podklady za období 2019–2023. Práce je strukturovaná přehledně, obsahuje důležité kapitoly od teoretických základů přes analýzu podniku až po návrhy na zlepšení. Autor se snažil o komplexní přístup k analýze, do níž zahrnul i metody strategické analýzy (PEST analýza, Porterova analýza pěti sil, McKinseyho model 7S), nejenom různé ukazatele finanční výkonnosti. V analytické části práce je patrná důsledná práce s účetními výkazy, správné použití metod absolutní, rozdílové a poměrové analýzy. Výsledky jsou prezentovány přehledně, srozumitelně a s dostatečným komentářem. Ačkoliv jsou uvedeni hlavní konkurenti, práce by mohla být rozšířena o detailnější srovnání jejich finančních ukazatelů a tržního postavení, což by upřesnilo konkurenční pozici analyzovaného podniku. Návrhy na zlepšení ekonomické situace podniku jsou dobře odůvodněné a reflektují aktuální trendy na trhu kosmetiky, zejména v oblasti digitálního marketingu, diverzifikace prodejních kanálů a optimalizace zásob. Jsou konkrétní, s jasně stanovenými cíli a kalkulacemi nákladů a očekávaných přínosů (kromě návrhu týkajícího se plánování a řízení zásob). Některé návrhy na zlepšení, například rozšíření marketingových aktivit, jsou sice konkrétní, avšak postrádají kvantitativní odhad očekávaných přínosů u různých scénářů (str. 67 - 120 nebo 180 nových zákazníků, str. 69 - 120 nebo 168 zaškolených osob? A je vůbec reálné takové navýšení počtu zákazníků?). Některé části návrhů mohly být konkrétnější nebo lépe formulované, např.: (a) uvažovaná odměna správce sociálních sítí 200 Kč/hod. - jsou to celkové mzdové náklady, nebo se bude jednat o OSVČ (tzn. bude to fakturovaná částka)? (b) jasnější popis, resp. postup výpočtu navýšení obratu (str. 68), I přes určité nedostatky hodnotím tuto práci jako velmi dobrou, s jasným cílem, dobře zpracovanou analytickou částí a praktickými návrhy. Práci doporučuji k obhajobě. Otázky: Jaký je typický zákazník, o jehož získání pojednává návrh opatření pro zvýšení obratu? Projevily se výsledky metod strategické analýzy v návrhové části? Jak moc přínosná byla strategická analýza pro Vaše návrhy?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | B | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Praktická využitelnost výsledků | B | ||
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | B | ||
Práce s informačními zdroji | B |
eVSKP id 168392