LEHMAN, B. Konstrukce inerteru odpružení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Pan Lehman vytvořil ve své diplomové práci konstrukční návrh mechanického zařízení, které náleží do systému odpružení, a které generuje síly mezi odpruženou a neodpruženou hmotou na základě jejich relativního zrychlení. Úvodní dvě kapitoly jsou rešeršního charakteru, z nichž první obsahuje pouze obecný přehled systémů odpružení a zavěšení kol. Daleko zajímavější a přínosnější je druhá rešeršní kapitola popisující různé konstrukční varianty inerteru. I pomocí jednoduchých schémat jsou zde obratně vysvětleny hlavní principy funkce různých konstrukčních provedení tohoto zařízení. Následný koncepční návrh obsahuje výpočty základních rozměrů a hmotnostních parametrů k dosažení požadovaných benefitů pro jízdní komfort posádky vozidla a dynamické zatížení kola. Dále je navržen kompletní mechanismus inerteru. Student se většinou snažil zhodnotit a obhájit dané volby konstrukčních řešení jednotlivých dílů, případně je návrh srovnáván s alternativním provedením s ohledem na funkčnost či výrobu. Velmi hodnotná je i vypočtení část, ve které je prezentován model zavěšení kol s inerterem v softwaru MSC Adams a jeho výsledky pro různé typy nerovností. V poslední části bylo na základě silových výsledků z dynamických simulací analyzováno zařízení s ohledem na pevnost a životnost. Hlavním nedostatkem práce je její délka, která je o něco kratší, než je požadováno. To však není důsledkem malé aktivity studenta, jelikož s vedoucím často a věcně svou práci konzultoval. Dokázal si poradit i s mnoha náročnými úkoly, jako byla například tvorba výpočtového model inerteru v multi-body softwaru. Pouze se mu nepodařilo velké množství práce a dosažené výsledky obšírněji rozepsat v samostatném textu práce. Grafická a stylistická stránka práce je taktéž kvalitní, jen občas se vyskytne překlep, výměna slov nebo chybné jednotky. To ale žádným způsobem nekazí dojem z velmi dobře odvedené práce, která splňuje všechny body zadání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Lehmana zpracovává zajímavé téma konstrukce inerteru odpružení. Rešeršní část je relativně krátká, obsahuje informace z oblasti odpružení a konstrukce inerterů. Poté následuje koncepční, později konstrukční návrh inerteru. Další kapitola je věnována dynamické analýze, mimo jiné pro zjištění zátěžných stavů pro pozdější pevnostní analýzu. Vlastní řešení práce spočívající v konstrukci samotného inerteru je provedeno správně a pečlivě. Oceňuji zejména výpočetní analýzu, v multibody softwaru Adams, která je ve srovnání s jinými pracemi v oblasti inerterů provedena za účelem zjištění zátěžných stavů nikoliv pro analýzu základního přínosu inerteru v různých jízdních situacích. K celkové konstrukci nemám zásadní výhrady. Samozřejmě u inerterů jako dalšího přídavného prvku odpružení se předpokládá nárůst celkové hmotnosti vozidla, kompenzovaný přínosem v jízdních vlastnostech. Při hmotnosti 15 kg jednoho inerteru se mi nárůst hmotnosti vozidla o 60 kg jeví jako příliš vysoký. Po grafické i stylistické stránce je práce na dobré úrovni, obsahuje jen malé množství překlepů a drobných chyb (např. jednotky v Tabulce 3 a 4). Celý text je formulován velice stručně, ale problematika konstrukce inerteru je vysvětlena dostatečně. Diplomová práce pana Lehmana splnila zadání a lze ji doporučit k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 156863