HAZMAN, Y. Studie vlivu vrtulového proudu na křídlo u nekonvenčních uspořádání pohonných jednotek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Navrátil, Jan

The master thesis is focused on computational analysis and evaluation of propeller effects on a wing aerodynamic performance considering unconventional configuration of the propulsion. The topic of the thesis required to gain additional knowledge to provide meaningful results. Student solved the thesis mostly independently and demonstrated her ability to study and solve a problem which she never solved before. Unfortunately, due to underestimation of time demands of CFD analyses, student was not able to completely fulfill given goals of the thesis. Overall, I classify the work as good.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Grim, Robert

This thesis is closely related to the current trend of aircraft electrification and focuses on one of the basic elements, which is the influence of the propeller flow on the aerodynamic characteristics of the aircraft using a given unconventional concept. Since the author builds on the already published work by AIAA WIPP, the given results from computer aided simulations can be correlated and the subsequent design can therefore be considered as highly credible. Author divided the whole work logically into two basic parts, where in the first step the aim was to develop a calibrated methodology for the CFD calculation, which is then used for the final design. The model was slightly simplified in comparison with the tunnel measurements, however the setting of the boundary conditions was intended to compensate this change. Although a study of the dependence of the grid resolution was carried out, the results show that the grid could be further optimised to obtain a higher agreement with the tunnel measurement. Author used the actuator disc condition for the solver setup, incorporating complex features. Despite the simplified mathematical formulation, the final simulations of the individual configurations subsequently showed very satisfactory results correlating with the results from the tunnel experiment. The results are generally presented in a clear manner. However, certain chapters lack more detailed information on the setting of published cases. It also contains some results that are not used further in the thesis and cause confusion. Since most of the objectives has been met, I recommend to defence.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 140203