TOMÁŠEK, O. Vliv snímačů a strun na barvu elektrické baskytary [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Student samostatně sehnal baskytary a jejich příslušenství (struny, trsátka ad.) i materiál potřebný k vyrobení snímačů a mechanické ruky. Sám sestrojil snímače i mechanickou ruku a provedl měření potřebná k analýze. Prokázal, že umí pracovat s programem MATLAB, kde vyhodnotil spektra pomocí FFT, zobrazil je formou spektrografů, spektrogramů a pomocí LPC vypočítal křivky formantových oblastí. Teoretická část práce je úměrná problematice. Oceňuji, že jsou rozebrány technické parametry snímačů včetně příslušných matematických vzorců. Na konci práce jsou správně uvedeny výsledné tabulky a především slovně vyhodnoceny souvislosti a vztahy mezi jednotlivými parametry (typem snímače, jeho vzdáleností od strun, tloušťkou a tvrdostí struny, místem drnknutí atd.). Je škoda, že student na konci nevytvořil přehlednější výstup, tj. více zjednodušujících grafů zobrazujících vztahy mezi měřenými parametry. Jazyk práce trpí hovorovou češtinou (…změnami pozice snímače ovlivňujeme, jak moc kterých harmonických složek snímač snímá...). V textu je řada nadbytečných čárek (…elektromagnetický snímač je velmi citlivý, a kromě změn ve svém vlastním elektromagnetickém poli, snímá i všechna elektromagnetická pole v jeho okolí…), řada jich naopak chybí (…to, kde je snímač umístěn na ose od kobylky ke krku je hlavním faktorem určujícím barvu výstupního signálu...). Číselná značení kapitol nejsou mezerou oddělena od textu, popisky obrázků a grafů od textu, např. v grafu 4. 24 chybí avizované struny A a G) atd. I tak provedl student dostatečné množství kvalitní práce.
Průvodní dokument bakalářské práce obsahuje všechny náležitosti, tedy je správně systematicky zpracován. Obsahuje text, obrázky, tabulky i grafy, odkazy na použitou literaturu a vysvětlení použitých symbolů a zkratek. Jednotlivé části na sebe logicky navazují, od úvodní teorie a výrobu, kterou bych obzvlášť kladně hodnotil, přes měření, jeho vyhodnocení až po diskusi a závěr, ve kterém je celá práce vyhodnocena. V textu se místy vyskytují překlepy, stylistické a pravopisné chyby, např. hned v úvodu: „… přesněji se zabývám historií a tipy baskytar,…“ nebo „… prototyp baskytary s volným posunem snímačem …“, slovo „nýbrž“ je spojka odporovací a další. Na druhou stranu bych velice kladně ohodnotil výrobu prototypu baskytary a snímačů se speciální úpravou pro možnost posuvu snímačů. Velice chytrý je také nápad vytvoření mechanické drnkací ruky ze stavebnice LEGO. V kapitole 4.2 Metoda měření je uveden typ zvukové karty a použitý vstup LINE. Pro přímé připojení pasivních snímačů ke zvukovým kartám se kvůli vstupní impedanci používá vstup Hi-Z, tedy s vyšší impedancí, tato možnost by zde měla být uvedena. Také bych přivítal detailnější popis záznamu do program REAPER, tedy alespoň vzorkovací frekvenci a bitové rozlišení. V kapitolách 5. Diskuse a 6. Závěr je celá práce přehledně shrnuta a vyhodnocena s velice přínosným návrhem na pokračování, se změnou dalších parametrů, které mohou výsledky ovlivnit. Studentovi Ondřejovi Tomáškovi uděluji celkový počet 96 bodů.
eVSKP id 159261