RUHÁS, S. Řízení BLDC motoru pomocí LabView FPGA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
Cílem diplomové práce byla tvorba řídicích algoritmů pro BLDC motory, s cílem náhrady stávajících pohonů rotačních aktuátorů v HVAC aplikacích nabízených firmou Honeywell, kde diplomant pracuje. Se zadáním přišel diplomant sám, s velkým předstihem, někdy v únoru roku 2017. Před samotným zadáním diplomové práce již proběhlo několik konzultací. Během řešení semestrální a diplomové práce se na konzultacích domlouval dle potřeby, většinou probíhaly jednou až dvakrát do měsíce. Při řešení narážel diplomant na drobné problémy, které řešil většinou sám, případně na konzultacích, ale měly za následek kumulaci drobných zpoždění. Jeho vytížení v zaměstnání na jiných projektech v čase dokončování práce a neúspěchy při zprovoznění algoritmů bezsnímačového řízení na reálném motoru způsobily, že diplomovou práci dopisoval ve spěchu na poslední chvíli a tak plně neodpovídá tomu, kolik práce ve skutečnosti udělal. Zadání diplomové práce lze považovat za obtížné jak z hlediska časové náročnosti, tak z hlediska odborného. Vyžadovala zvládnutí problematiky simulací v prostředí LabView na úrovni Realtime, FPGA, jejich vzájemného spojení a integraci modelů z prostředí Multisim. Práce by nejspíš nebyla zvládnutelná bez diplomantovy základní znalosti těchto nástrojů již před započetím řešení semestrálního projektu. Dále problematiku klasického i bezsnímačového řízení motorů i práce na úpravách desky výkonové elektroniky. Celkově jsem nabyl dojmu, že ho práce bavila a přistupoval k ní iniciativně. Základní algoritmus řízení BLDC motoru ověřil jak simulačně, tak na reálném motoru. Pro vytvoření řídicího algoritmu, který nevyžaduje snímač polohy, si diplomant vybral dvě metody popsané v odborných článcích s ohledem na jejich činnost při co nejnižších otáčkách. Jejich simulační ověření proběhlo v pořádku. Při jejich praktickém ověření narazil na problémy, které již neměl čas vyřešit. Zde je třeba přihlédnout ke skutečnosti, že problematika bezsnímačového řízení je složitá a nemusí obecně na všech motorech spolehlivě fungovat. Vypracovaná diplomová práce je napsána v logickém sledu a splňuje, možná s výjimkou částečného nesplnění bodu 4 zadání, požadavky zadání. Je napsána v anglickém jazyce, který diplomant zvolil z důvodu následného využití ve firmě Honeywell. Po grafické stránce působí velmi dobrým dojmem. Při jejím vypracování student dle mého názoru prokázal slušné inženýrské schopnosti. Navrhuji hodnocení C 75 bodů.
Diplomová práce je členěna do celkem čtyř kapitol, z nichž první dvě se zabývají popisem BLDC motorů a softwarových nástrojů potřebných k jejich řízení. Další kapitoly popisují samotnou realizaci diplomové práce na zařízeních společnosti National Instuments. Celkový rozsah práce odpovídá rozsahu doporučenému pro diplomovou práci. Práce byla napsána v anglickém jazyce a přestože diplomant v některých částech prokazuje značné znalosti angličtiny, tak se kvalita psaného textu jeví jako kolísavá. Diplomant mnohdy místo převzaté terminologie používá doslovný překlad do angličtiny a zavádí tak zbytečné nejasnosti. Diplomové práci by zajisté pomohla dodatečná korektura, která by odstranila občasné překlepy a zlepšila by její jednotnost. Z odborného hlediska se zadání diplomové práce řadí spíše mezi jednodušší, přičemž část zadání o bezsnímačovém řízení by bylo možné považovat za středně obtížnou. V úvodu řešení diplomové práce učinil student několik rozhodnutí ohledně volby HW vybavení, které se mu v závěru, ne zcela jeho vinou, vymstilo. Některé argumenty ohledně použití platformy cRIO 9073 jsou v rozporu s tabulkovými hodnotami, ve kterých se jeví i původně použité MyRIO jako lepší volba. Diplomant zcela v souladu se zadáním otestoval, kromě řízení pomocí šestikrokové komutace, i bezsnímačové přístupy k řízení motoru. Výsledky testů naznačují, že by je po dodatečném odladění bylo možné použít pro řízení BLDC motoru. Celkově práci hodnotím jako uspokojivou s celkovým počtem 68 bodů.
eVSKP id 111021