CHOVANČÍK, R. Objekt metropolitního významu na ulici Benešova v Brně [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Objekt metropolitního charakteru na ulici Benešova v Brně / galérie, creative cluster / posudek vedoucího práce Chovančík Radek Bakalářský návrh studenta Radka Chovančíka s názvem Objekt metropolitního charakteru na ulici Benešova v Brně hodnotím jako samostatnou práci. Připomínky k vlastní práci, koncept navrhovaného objektu, problematika dispozic a konstrukcí byly řešeny s vedoucím práce při pravidelných konzultacích. Autor v průběhu práce zpřesňoval vlastní architektonickou představu a koncepčním řešení zadaného úkolu. Vycházel správně z řešeného území, urbanistického a architektonického kontextu místa i z požadavků na dispoziční a funkční řešení navrhovaného objektu. Výrazný osobnostní rys studenta se projevuje v důsledném hledání varianty řešení, které by vyhovovalo kontextu místa i autorově představě o konceptu objektu. Urbanistický i architektonický návrh splňuje předmět zadání bakalářské práce, kterým byl požadavek na zastavění pozemku vymezeného ulicemi Benešova, Nádražní, Koliště a Divadelní Navržený objekt galerie elipsovitého půdorysu, sloužící k vystavování děl vytvořených amatérskými umělci v připojeném creative clusteru, doplňuje řadu stávajících metropolitních objektů na tzv. Ringstrasse, a navazuje na stávající systém parků této Okružní třídy. Do severního cípu lokality je situován blok městského domu s polyfunkční náplní. Návrh urbánní struktury včetně jejího architektonického řešení respektuje charakter parcely, její topografické a kontextuální kvality dané zejména historií místa, související s celkovým vývojem historického jádra města Brna. Funkce objektu, stejně jako dopravní řešení vychází ze stávajících potřeb města. Svými proporcemi, velikostí i měřítkem odpovídá objekt kontextu místa i řešené situaci. Dispoziční i konstrukční řešení navrženého objektu vyhovuje platným normám. Kladně lze hodnotit grafické řešení předloženého projektu. Bakalářská práce splňuje rozsahem grafických příloh požadavky na dokumentaci zadaného tématu i požadavky kladené na bakalářský titul. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B89. V Brně 12. 5. 2016 doc. Ing. arch Zdeněk Makovský
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | Bakalářská práce splňuje rozsahem grafických příloh požadavky na dokumentaci zadaného tématu i požadavky kladené na bakalářský titul. |
Tato bakalářská práce ukazuje autorovu schopnost uchopit a navrhnout řešení poměrně velkého území se složitou programovou náplní. Objekt galerie s creative clusterem svým měřítkem zapadá do kontextu místa.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | C | Autor vnímá historickou souvislost vzniku okružní třídy a význam budov na ní umístěných. Pro bakalářskou práci velmi rozsáhlé území je tvořeno několika celky. Oceňuji umístění polyfunkčního domu v návaznosti na budovu magistrátu a Wiesnerův Palác Morava. Na jižní stranu platformy autor umístil budovu galerie a creative clusteru. Mezi těmito póly zachovává skořepiny Fuchsova autobusového nádraží a navrhuje park. Pod celou platformou jsou pak umístěny podzemní garáže s logicky situovanými vjezdy. Polyfunkční dům je vzhledem k rozsahu zadání pouze hmotově nastíněn s předběžně navrženým podzemním podlažím. Park je sice logicky umístěn mezi polyfunkčním domem a galerií, bohužel se ale stále nestává parkem. Je spíše něčím mezi parkem a zelení rozčleněnou zpevněnou plochou, svým měřítkem však přesahující i rozměry náměstí Svobody. Galerie jakožto významná kulturní stavba zapadá do konceptu důležitých budov na okružní třídě, creative cluster je zde novou platformou pro umělce - v Brně, tuším, zatím neexistující. Nabízí se otázka, zda má mít opravdu místo na okružní třídě. V práci tato úvaha chybí. | |
Provozní řešení | C | Autor nechává parter co nejvíce transparentní, s veřejnými funkcemi, čímž umožňuje městu vstupovat dovnitř. V podzemním podlaží je umístěno zázemí a víceúčelový sál s nepřiliš přívětivým předprostorem. Celé podzemní podlaží se pro někoho může stát labyrintem, chybí zde prsotroy zjednodušující orientaci. Do tohoto podlaží je také směřováno zásobování a napojení na hromadné garáže pod parkem. Ve 2. NP nechává autor variabilní prostor pro různé využití, je zde také provozní propojení s částí creative clusteru. Ve 3. – 5. NP jsou prostory pro galerii. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Železobetonová konstrukce galerijní části – kombinace jádra, sloupů a stěn může být funkčním podkladem v případě dalšího řešení projektu, není však ničím jednoznačným, spíše směsí různých konstrukčních principů. V části creative clusteru je do volného převýšeného prostoru vložena ocelová konstrukce ateliérových plošin, což dává pocit volnosti. | |
Architektonické řešení | C | Autor se vzhledem k rozsahu zadání blíže zabývá pouze objektem galerie a creative clusteru. Jak sám píše, galerie a creative cluster jsou navrženy jako dvě hmoty tvarově zdánlivě nesourodé. Vidí zde jakousi myšlenkovou spojitost mezi „organikou ringstrasse“ a pravoúhlými objekty na vnitřním okraji ringstrasse. Válcová hmota na půdorysu elipsy představuje galerii s opakujícími se podlažími. Creative cluster pak na ortogonálním půdorysu svou šikmou zelenou střechou svažující se až k zemi navazuje na navržený park. V průniku obou hmot vzniká průchod a logicky vstupy do jednotlivých objektů. Svým měřítkem dobře zapadá do kontextu místa. Obě části budovy mají své hlavní dominantní prostory, které mohou být zajímavé. Objekt galerie má převýšený prostor s horním osvětlením, který prochází přes všechna podlaží, čímž návštěvníkovi usnadňuje orientaci a umožňuje budovu uchopit jako celek v celém svém rozměru. Objekt creative clusteru pak prostor „ateliérů“, který skrz platformy propojuje podzemní podlaží s nadzemními a umožňuje jakési volné prostorové uspořádání. Vnitřní prostory bohužel nejsou zobrazeny na žádné vizualizaci ani fotografii modelu, jejich atmosféru a prostorové uspořádání lze tedy pouze domyslet z přiložených půdorysů a řezů. | |
Formální úroveň | D | Formální úroveň bakalářské práce je průměrná. Půdorysy jsou poměrně propracované, situace, řezy a prostorové perspektivy však už méně. V práci mi chybí schémata vysvětlující koncept, řezopohled, skici, foto modelu nebo vizualizace vnitřních prostorů, jejich atmosféra. |
eVSKP id 94309