CHROMIAK, M. Tepelný model kabiny automobilu pro HIL simulaci [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
V rámci bakalářské práce student vytvořil tepelný model kabiny automobilu a implementoval jej do mikrokontroléru AURIX Tricore. Vytvořený model obsahuje řadu prvků, které jdou nad rámec zadání práce a očekávání vedoucího práce (např. nucená konvekce, porovnání modelu s reálným automobilem, ovládání modelu v mikrokontroléru atd.). Student na bakalářské práci intenzivně pracoval a věnoval jí značné množství času. Na pravidelné konzultace chodil vždy připraven a k aktuálním problémům si připravoval vlastní návrhy řešení. Tepelný model kabiny automobilu student sestavil samostatně s využitím konzultací vedoucího. Při implementaci modelu do mikrokontroléru student adekvátně využíval pomoci vedoucího (zejména při oživení mikrokontroléru a periferií), implementaci modelu provedl samostatně. V průběhu zpracování bakalářské práce student musel řešit různé typy problémů, od aplikace složitých rovnic v modelu, přes úpravy modelu pro generování kódu až po vlastní implementaci do mikrokontroléru včetně fyzických rozhraní modelu a jeho ovládání pomocí příkazového řádku. V rámci bakalářské práce student projevil zájem o danou problematiku, kterou si podrobně teoreticky nastudoval a získané poznatky následně systematicky aplikoval při zpracování praktické části bakalářské práce. Velmi kladně hodnotím praktické ověření modelu kabiny a experiment HIL simulace, čímž byla ověřena možnost použití modelu pro vývoj a ladění řídicí jednotky klimatizace automobilu. Jediná moje výtka se týká grafického a typografického zpracování práce, kdy student částečně nezapracoval moje připomínky. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení stupněm A - výborně.
Předložená bakalářská práce obsahuje celkem 49 stránek textu, což bývá standardní rozsah bakalářských prací. Kromě toho je k práci přiloženo 12 příloh ve formě elektronických souborů. Práce je vypracována ve Slovenském jazyce. Zadání práce je poměrně náročné jak po odborné, tak i po časové stránce. Mohu konstatovat, že student všechny body zadání splnil a podle závěrečné části práce dokonce i překročil. Práce je vypracována v logickém sledu a v souladu se zadáním. Práce začíná poměrně jednoduchým popisem použité teorie, která ovšem používá řadu empirických zákonů, které se používají při popisu termomechanických dějů při sdílení tepla. V této části práce bych autorovi doporučoval věnovat větší přesnost a srozumitelnost popisovaným veličinám a zákonům. Jako příklad uvádím méně srozumitelnou formulaci měrné tepelné kapacity, kterou použil na str. 2. „Je to konštanta úmernosti medzi množstvom tepla dodaného predmetu a tým spôsobenú zmenu jeho teploty vzhľadom na jednotku hmotnosti daného materiálu“, proti „měrná tepelná kapacita je množství tepla potřebného k ohřátí l kg látky o jeden teplotní stupeň“. Podobně součinitel tepelné vodivosti na str. 3 „Je to konštanta charakterizujúca materiál, z ktorého je teleso zložené“, proti „Je to veličina která vyjadřuje schopnost materiálu vést teplo“. Podobně je málo srozumitelný popis HIL simulace na str. 11, apod. Nicméně při pečlivém čtení lze si význam jednotlivých formulací domyslet. Jádrem práce je sestavení matematického modelu, který má popisovat termomechanické chování kabiny osobního automobilu. Jde o modelování velmi složitého reálného fyzikálního systému a sestavení odpovídajícího matematického modelu není v takovém případě jednoznačné. Koncepci, kterou autor zvolil, považuji za rozumnou. Autor ji v práci dostatečně zdůvodnil a experimentálně ověřil. I v této části práce bych uvítal větší přesnost a srozumitelnost textu. Např. by bylo vhodné popsat v textu podrobněji jednotlivé tepelné toky z obr. 6, nebo je alespoň uvést v seznamu symbolů a zkratek. Simulační experimenty provádí autor pro různé počáteční podmínky definované v proměnné „stav“, ta ale není v textu plně popsána a měla by být ke každému experimentu uvedena např. v tabulkové formě. K experimentům by také mohlo být uvedeno zdůvodnění chování systému, např. proč dochází k poklesu teploty v grafu č.2, apod. Vlastním dílem autora je zřejmě také převedení matematického modelu do mikrokontroleru použitého při HIL simulaci a samotná simulace HIL která je provedena nad požadovaný rozsah práce. Funkčnost modelu a celé HIL simulace je pak potvrzena závěrečným experimentem jehož rozbor bude jistě předmětem další práce. Tento úsek práce je vysoce praktický a pokud student práci obhájí je hoden zvláštního ocenění. Celkově podávaná práce svědčí o bakalářských schopnostech studenta a hodnotím ji jako velmi dobrou.
eVSKP id 110959