KAŠPÁREK, L. Modulární webhosting pro výukové účely [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.
Práce se zabývá náročným úkolem vytvoření vlastního webhostingu založeného na technologii kontejnerů a podporujícího škálu serverových služeb a vývojových prostředí. Výsledné realizační řešení je funkční a kvalitní, student provedl vyhodnocení svého řešení z technického i uživatelského hlediska. Technická zpráva obsahuje jisté nedostatky a rozhodně by její kvalitě prospělo, kdyby bylo na její dokončování vyčleněno více času. Přikládám hodnocení technického konzultanta Ing. Libora Brázdy z OptoNet Communication, s.r.o. „ Co bych chtěl nejvíce vyzdvihnout, tak je zaujetí s jakým Láďa přistoupil k řešení práce, protože si myslím, že ho tématika "kontejnerizací" a všech souvisejících věcí doslova pohltila. V podstatě v práci nepřemýšlel a nemluvil o ničem jiném, než o vymýšlení, jak věci řešit co nejlépe a nejefektivněji. Z technického hlediska nemám k práci asi žádné výtky, plánujeme "jádro" jeho práce použít pro nasazování monitorovacího systému u zákazníků s napojením do centrálního dohledového centra OptoNet. Co se týče textové části práce, tak zde mi asi nejvíce chyběl nějaký "názorný" obrázek a lepší popis samotné architektury. Láďa jako technicky založený člověk zkrátka věnoval maximální úsilí zdokonalování technické části práce a textovou část bohužel honil na poslední chvíli.“ Navzdory jistým nedostatkům technické zprávy se však jedná o práci se společenským přesahem do oblasti středoškolského vzdělávání informačních technologií. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl hodnotit práci stupněm B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Náročnost zadání bakalářské práce hodnotím jako nadprůměrnou. Práce vyžadovala nastudování a seznámení se s větším počtem technologií a konceptů, jako např. kontejnery a jejich orchestrace, nasazování serverových služeb, webhostingové systémy, sledování a monitorování spotřeby zdrojů nebo uživatelské testování. Rozsah očekávaného realizačního řešení na základě požadavků zadání je také nadprůměrný. Práce byla řešena ve spolupráci s firmou OptoNet Communication, s.r.o. a výsledné řešení bylo opakovaně nasazeno a testováno při výuce IT na vybrané střední škole. | ||
Práce s literaturou | Student byl schopný aktivní a samostatné práce při vyhledávání zdrojů a literatury. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Student byl v průběhu řešení práce aktivní a pravidelně informoval o stavu a dosaženém pokroku. Účastnil se domluvených konzultací a byl schopen představit svůj pokrok v řešení práce. | ||
Aktivita při dokončování | Realizační řešení práce bylo dokončeno, otestováno a vyhodnoceno s dostatečným předstihem. Technická zpráva byla dokončena až krátce před odevzdáním a nepovedlo se tak vyřešit všechny typografické, obsahové nebo jazykové nedostatky. | ||
Publikační činnost, ocenění | Student provedl vícenásobné nasazení svého řešení na vybrané střední škole s cílem zlepšit podmínky při výuce programování. Výsledky z těcho nasazení pak důkladně zkoumal a vyvozoval z nich další potřebné úpravy svého řešení. |
Technická zpráva postrádá očekávanou dokumentaci. Programové řešení sice také není řádně dokumentováné, avšak student úspěšně zkompletoval řadu služeb, což není jednoduchý úkol. Student evidentně nastudoval dané technologie a věnoval dostatečné úsilí přípravě funkčního řešení.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Jedná se o zadání, jehož cílem je vytvořit prostředky pro specifické nasazování internetových aplikací. Práce má integrovat existující služby. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Vážné výhrady mám ve splnění 3. bodu zadání týkající se návrhu architektury. Student vytvořil řešení, které zkompletoval a experimentálně vyhodnotil, ale v technické zprávě zcela chybí hlavní strukturální popis. Chybí popis vícevrstvého modelu virtuálních strojů a kontejnerů, strukturální popis aktérů a jejich aktivit. Téma práce je velmi vhodné pro využití technických vyjadřovacích prostřeků, avšak v technická zpráva je až na drobné výjimky postrádá. | ||
Rozsah technické zprávy | Technická zpráva má cca 50 normostran. V podstatě všechny kapitoly by si však zasloužily podrobnější popis. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 45 | Logická struktura a obsah kapitol je nevyhovující. Mimo chybějící návrh řešení jsou také nedostatky v kapitole 3 (Architektura), která je však jen popis současných technologií (jedná se pouze o stručný výčet s jednoduchým popisem). Kapitola 2 neodpovídá parametrům kapitoly. | |
Formální úprava technické zprávy | 60 | Typograficky zpráva obsahuje občasné chyby (přetečení, chybný dolní index, text namísto odrážek). Jazykově je na dobré úrovni, avšak několikrát používá počítačový slang. | |
Práce s literaturou | 80 | Literatura se skládá převážně z online zdrojů, které jsou buď dokumentace technologií nebo internetové články o použití daných technologií. S ohledem na charakter práce je toto očekávané. Avšak v některých případech by bylo vhodnější citovat odbornou literaturu (například srovnání technologií nebo případové studie o nasazování aplikací). | |
Realizační výstup | 75 | Hlavním úspěchem studenta je výsledek, který je provozuschopný. Dle technické zprávy se povedlo daný systém experimentálně zprovoznit s žáky 4. ročníku na střední škole. Hlavní prvky systému byly demonstrovány. Jedná se o sadu pomocných skriptů a spoustu konfiguračních souborů, které kompletují řadu dílčích služeb. Jejich kompletace není jednoduchá a vyžaduje dobrou znalost jejich možností a funkcionalit. Bohužel přes jejich složitost zcela chybí dokumentace. Ani zdrojové kódy ani technická zpráva nediskutuje ladění chyb, které by mohly nastat při neočekávaných stavech nebo situacích. | |
Využitelnost výsledků | Celá práce byla tvořena z cílem využití ve výuce. Daný systém se povedlo testovat, avšak pochybuji o dlouhodobém nasazení právě z důvodu chybějící dokumentace nebo podrobném ladění nebo procesu analýzy možných problémů. |
eVSKP id 148154