GREGOR, J. Návrh zatahovacího podvozku pro letoun Z 143 LSi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Zadání Diplomové práce (DP) bylo směřováno na konkrétní řešení změny přistávacího zařízení letounu Z 143 LSi v rámci programu modernizace a zlepšení užitných vlastností stávajícího letounu ve firmě Zlin Aircraft (ZA). Diplomant musel řešit návrh nového podvozku v zatahovací variantě, zástavbu do stávající konstrukce a doložit výpočty zatížení a pevnostní analýzu. Oceňuji zájem diplomanta o problematiku, věcnou diskusi a konsultace. DP je nyní ucelený pohled na možnosti zástavby zatahovacího podvozku jako podklad pro zadavatele (ZA) k rozhodnutí realizace v praxi. Bohužel scházely konzultace a exkurze v ZA v důsledků omezení způsobené COVID 19.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená práce má celkem 136 stran, z toho 42 stran příloh. Je přehledně a srozumitelně členěna a obsahuje studii zástavby zatahovacího podvozku letounu VUT100 do letounu Z-143. Ve svých úvodních kapitolách seznamuje čtenáře se základními parametry letounu Z-143 LSi, jeho stávajícím podvozkem a zdůvodňuje myšlenku zástavby zatahovacího podvozku do tohoto letounu. Zde je tato zástavba spojena s remotorizací letounu slabší pohonnou jednotkou. Poté představuje podvozek letounu VUT100. Po těchto úvodních částech již detailně rozebírá možné varianty zástavby podvozku, jejich přednosti a nedostatky, včetně nutných úprav konstrukce draku a vybírá finální provedení. Poté je proveden odhad hmotností a centráží nové varianty letounu, všechny uvažované konfigurace jsou uvedeny v příloze. Následuje kapitola s odhadem zatížení podvozku pro všechny požadované body předpisu a vybrané hmotové konfigurace. Pak je uvedena kapitola s poněkud nevhodným zaokrouhlováním čísel v tabulkách a to letové obálky zatížení, včetně odhadu maximální horizontální rychlosti. Práce pokračuje výpočtem zatížení motorového lože a jeho základní pevnostní kontrolou v MKP. Zde je nutné uvést, že motorové lože bylo nově navržené tak, aby na něj bylo možné uchytit jinou pohonnou jednotku a zatahovací podvozek. Dále nelze opomenout , že byl na základě dodaných výkresů vytvořen 3D model příhradové střední části trupu, tak aby bylo možné zástavbu lépe posuzovat. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 125314