GREGOR, J. Návrh zatahovacího podvozku pro letoun Z 143 LSi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Antonín

Zadání Diplomové práce (DP) bylo směřováno na konkrétní řešení změny přistávacího zařízení letounu Z 143 LSi v rámci programu modernizace a zlepšení užitných vlastností stávajícího letounu ve firmě Zlin Aircraft (ZA). Diplomant musel řešit návrh nového podvozku v zatahovací variantě, zástavbu do stávající konstrukce a doložit výpočty zatížení a pevnostní analýzu. Oceňuji zájem diplomanta o problematiku, věcnou diskusi a konsultace. DP je nyní ucelený pohled na možnosti zástavby zatahovacího podvozku jako podklad pro zadavatele (ZA) k rozhodnutí realizace v praxi. Bohužel scházely konzultace a exkurze v ZA v důsledků omezení způsobené COVID 19.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Vaněk, František

Předložená práce má celkem 136 stran, z toho 42 stran příloh. Je přehledně a srozumitelně členěna a obsahuje studii zástavby zatahovacího podvozku letounu VUT100 do letounu Z-143. Ve svých úvodních kapitolách seznamuje čtenáře se základními parametry letounu Z-143 LSi, jeho stávajícím podvozkem a zdůvodňuje myšlenku zástavby zatahovacího podvozku do tohoto letounu. Zde je tato zástavba spojena s remotorizací letounu slabší pohonnou jednotkou. Poté představuje podvozek letounu VUT100. Po těchto úvodních částech již detailně rozebírá možné varianty zástavby podvozku, jejich přednosti a nedostatky, včetně nutných úprav konstrukce draku a vybírá finální provedení. Poté je proveden odhad hmotností a centráží nové varianty letounu, všechny uvažované konfigurace jsou uvedeny v příloze. Následuje kapitola s odhadem zatížení podvozku pro všechny požadované body předpisu a vybrané hmotové konfigurace. Pak je uvedena kapitola s poněkud nevhodným zaokrouhlováním čísel v tabulkách a to letové obálky zatížení, včetně odhadu maximální horizontální rychlosti. Práce pokračuje výpočtem zatížení motorového lože a jeho základní pevnostní kontrolou v MKP. Zde je nutné uvést, že motorové lože bylo nově navržené tak, aby na něj bylo možné uchytit jinou pohonnou jednotku a zatahovací podvozek. Dále nelze opomenout , že byl na základě dodaných výkresů vytvořen 3D model příhradové střední části trupu, tak aby bylo možné zástavbu lépe posuzovat. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 125314