ZERMEGH, T. Zvyšování tepelných, elektrických a mechanických vlastnosti bezpečnostních brzd [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Ondrůšek, Čestmír

Student vypracoval diplomovou práci ve spolupráci s firmou Baumueller. Hlavním cílem práce bylo vyřešit konstrukční, materiálové a technologické problémy elektromagnetických brzd elektromotorů. bylo nutné připravit, provést a vyhodnotit velké množství měření. V rámci práce byla simulována dynamika vybrané brzdy. Student využíval konzultace ve firmě i na VUT. Výsledky práce byly ve firmě oponovány s kladným výsledkem.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Krejčí, Petr

Předkládaná práce se zabývá elektromechanickými bezpečnostními brzdami a zlepšováním jejich tepelných, elektrických a mechanických vlastností. V úvodní části práce je uveden rozbor různých typů brzd s uvedenými oblastmi použití. Následuje analýza vlastností konkrétního typu bezpečnostní brzdy se zaměřením na výpočet tuhosti použitých přítlačných pružin a výpočet momentu. Následuje experiment se zaměřením na určení koeficientu tření jednotlivých komponent brzdy. V další kapitole je rozebrán a vytvořen elektromechanický model uvažované brzdy zakončený tvorbou dynamického modelu v prostředí Matlab - Simulink. Závěr práce je věnován MKP analýze tepelné bilance, popřípadě výpočtům tlaků a mechanického namáhání jednotlivých komponent. K uvedené práci mám celou řadu připomínek. Po formální stránce je práce psána nepřehledně. Např. v kap. 3 se student zabývá obecným popisem elektromechanických brzd, kde se objevuje 2x kapitola 3.3.1 pokaždé s jiným obsahem, kdy jedna je věnována obecným aspektům účinnosti. Druhá kap. 3.3.1. vcelku nepochopitelně popisuje informace o konkrétním napájecím napětí, proudu v cívce elektromagnetu atd. bez předešlého výběru konkrétní brzdy daných rozměrů. V práci je celá řada překlepů. Uvedená práce postrádá seznam použitých symbolů a veličin, což považuji za zásadní nedostatek. Bez uvedeného seznamu je v řadě případů velice obtížné, někdy i nemožné provést kontrolu uváděných vztahů a závislostí. Např. v kapitole popisující tvorbu dynamického modelu (ale i v jiných částech práce) nejsou použité veličiny vysvětleny pod vztahem ani nikde jinde v textu. Dále se v práci na řadě míst vyskytuje různá symbolika zápisu matematických operací, někde se např. vyskytuje tečka, někde křížek a někde symbol pro násobení uveden není. Řada obrázků, grafů a tabulek je zřejmě převzata z jiných informačních zdrojů (firemní materiály), chybí ale odkaz na použitou literaturu. Některé tabulky a grafy jsou popsány v jiných jazycích, než je jazyk DP. Tabulka 12 na straně 81 je kromě částí ve Slovenštině i v Angličtině a Němčině. V kapitole zabývající se MKP analýzou naprosto postrádám popis okrajových podmínek, které byly použity u dosažených výsledků simulací. Na str. 83 je chybně interpretován zobrazený výsledek „Frictional Stress“, který autor pokládá za tlak způsobený třením. Ve skutečnosti se jedná o smykové napětí vyvolané třením. Stejně tak „Prienik komponent“ je interpretován jinak, než je pravý význam této veličiny.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti E
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 93281