BILÍK, T. Analýza reakčních dob na základě měření v reálném silničním provozu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Belák, Michal

Student se vybraného témata ujal velmi vhodným způsobem a předložil kvalitní práci jak po stránce analýzy současného stavu, tak z hlediska návrhu a vyhodnocení experimentu. Nicméně některé formulace, tabulky, grafy mohly být zpracovány pečlivěji.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání A Co do rozsahu a splnění stanovených cílů lze práci hodnotit jako výbornou.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem B Student provedl rešerši jak tuzemské, tak i zahraniční literatury. Na základě rešerše pak student získal přehled o problematice reakčních dob. Kvalitněji ale mohla být provedena rešerše současného stavu, tedy publikací vydaných v posledním alespoň desetiletí.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody A Zpracování a vyhodnocení vstupních dat je na vysoké úrovni. Soubor dat pocházejících z jízdních zkoušek byl podrobně analyzován, přičemž data byla rozdělena do kategorií, a v mnoha případech byly popsány a vysvětleny i odlehlé hodnoty dat.
Odborná úroveň diplomové práce B Z hlediska odbornosti se autor vhodně zaměřil na problematiku reakčních dob, snaží se nezacházet do okrajových či zbytečných informací. Vyskytují se zde ale velmi všeobecné, nic neříkající formulace, nepřesné termíny, co práci z odborného hlediska ubírá na kvalitě.
Přínos pro praktické i teoretické využití A V teoretické rovině lze zjištěné poznatky dále analyzovat, rozvíjet a použít např. pro další navazující výzkumy. Z praktického hlediska můžou být získaná data přínosem např. pro znaleckou obec.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 C Práce s literaturou by mohla být na lepší úrovni. V mnoha případech jsou odkazy na literaturu v textu umístěny ne zcela vhodně. Na čtenáře to jednak působí chaoticky a jednak není zcela zřejmé, pro které odstavce textu je odkaz platný, tedy zda se jedná již např. o parafrázi nebo o text autora diplomové práce.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň C Z práce je zřejmá snaha o odborný technický text. Vyskytují se zde však netechnické neodborné termíny, citově zabarvená slova, ne vždy jsou specifické termíny dostatečně zadefinovány, např. čtenáři nemusí být zřejmé, jakou funkci při měření plnilo doprovodné vozidlo, nebo jak je ohraničen úsek "Hradecká" atd. Rušivé je také v analytické části uvádění času někde v ms a jinde v sekundách. Jinak jsou hodnoty znázorňovány vhodně a přehledně ve formě tabulek a krabicových grafů. Ne zcela jednoznačně jsou pak uvedeny informace v podkapitole na str. 64 až 65, kdy až po pozorném prostudování tab. 12 a 13 se čitatel dozví rozdíl mezi uvedenými informacemi, popisky uvedených tabulek i obr. 34 a 35 jsou zcela identické a ani průvodní text rozdíl v hodnotách zřetelně neuvádí. Na obr. 36 jsou zřejmě přehozené v boxplotech hodnoty pro akcelerační pedál a brzdění, v tab. 14 jsou totiž uváděny naopak. Jako ne zcela vhodné a matoucí lze také označit legendy grafů a první řádky tabulek v kap. 5.2.1 a 5.2.2. Některé formulace a hodnocení jsou příliš neurčitá. Rušivě na čtenáře působí také chaoticky se jevící procházení mezi časy, osobami, rody atd.
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Bucsuházy, Kateřina

Předložená diplomová práce je zaměřena na analýzu reakčních dob na základě měření v reálném silničním provozu. Práce je logicky členěna. V rámci vyhodnocení výsledků jízdních zkoušek v reálném provozu student hodnotil reakční dobu a její složky v závislosti na typu podnětu, což hodnotím velmi kladně. Kvalitu diplomové práce místy snižují terminologické nepřesnosti, gramatické chyby a vágní formulace (např. oranžová barva semaforu, zvenčí vozidla, mnohé moderní vymoženosti, některé fáze nezahrnují z různých důvodů, obyčejní řidiči). Student vyhodnotil značné množství obrazového materiálu a získané hodnoty kvalitně zpracoval. Získaná data jsou v práci přehledně prezentována včetně základních statistických parametrů. Vyhodnocení výsledků je provedeno přehledně a v logické struktuře. V některých případech mohly být výstupy práce vhodněji popsány a diskutovány (např. tab. 12 a 13, stejně jako obr. 34 a 35 mají identické popisky). Získané výsledky jsou přínosné, mají potenciál praktického využití. Cíle práce, stanovené v zadání, byly splněny. Diplomová práce splňuje požadavky kladené na tento typ VŠKP, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování A
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce B
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody B
Obtížnost a správnost řešení A
Přínos pro praktické i teoretické využití A
Odborná jazyková úroveň B
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 120251