ŠURKALA, M. Přestavba letounu Z 142 s pohonnou jednotkou LYCOMING [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Téma diplomové práce (DP) vzniklo z požadavku provozovatelů letounů Z 142 na změnu současné pohonné jednotky M 337 na pohonnou jednotku LYCOMING. Diplomant splnil zadání, konzultoval s vedoucím DP i s pracovníky podniku Zlin Aircraft, který by event. přestavbu realizoval. Navíc řešil i možnost změny přistávacího zařízení a některé další úpravy letounu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Diplomová práce s názvem „Přestavba letounu Z 142 s pohonnou jednotkou Lycoming“ je rozčleněna na deset kapitol. V úvodu práce se autor zaměřil na představení letounu Z 142 s jeho současnou motorizací. Na tuto kapitolu navazuje část práce věnovaná výběru vhodného typu motoru Lycoming a vhodné vrtule. Tato kapitola obsahuje také analýzu vlivu typu použitého motoru na letové výkony remotorizovaného letounu. V další části práce, po výběru vhodné pohonné jednotky, se autor zaměřil na rozbor hmot a centráží letounu a na výpočet jeho obálek zatížení, a to jak pro maximální vzletovou tak i pro minimální letovou hmotnost. Na tuto kapitolu navazuje rozsáhlejší a dle mého názoru stěžejní část práce věnovaná výpočtu zatížení, konstrukčnímu návrhu a pevnostnímu výpočtu motorového lože, sloužícího jak pro uchycení pohonné jednotky tak i příďového podvozku. Pevnostní analýza byla provedena pomocí numerické simulace metodou konečných prvků. V závěru práce jsou uvedeny dvě krátké kapitoly, z nichž jedna je zaměřena na výpočet nákladů na autorem navrženou přestavbu letounu a druhá obsahuje doporučení pro certifikaci upraveného letounu. Závěr práce je zaměřen na shrnutí obsahu jednotlivých kapitol. Hodnocená diplomová práce je kvalitně zpracovaná, přehledná, logicky uspořádaná a obsahuje velké množství názorných obrázků, schémat a grafů. Je také doplněna o řadu příloh, mezi nimiž je i výrobní výkres svařence motorového lože a výkresy několika dalších součástí. I přes fakt, že obsahuje drobné technické nepřesnosti a několik překlepů, je práce velice zdařilá. Dle mého názoru by však práce mohla obsahovat více vlastních závěrů studenta, a to především v jejím závěru. Předložená práce splnila zadání v plném rozsahu, a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 101597