PLOTĚNÁ, M. Fázová separace v systému aminojíl-biopolymer [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2017.
Bc. Michaela Plotěná zpracovala vynikající diplomovou práci na aktuální téma přípravy komplexů hyaluronan-aminojíl. Zpracování experimentů, jejich množství jakož i samostatnost při řešení tohoto obtížného tématu je příkladná. Poznatky z této práce budou tvořit základ pro další výzkum v této oblasti. Navrhuji hodnocení známkou výborně/A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A |
Diplomová práce je věnována zejména zkoumání vzniku hydrogelů fyzikální interakcí mezi aminojílem a hyaluronanem nebo polystyrensulfonátem. Teoretická část proto pojednává o struktuře a vlastnostech těchto výchozích materiálů a dále o principech používaných instrumentálních technik. Několik stránek je věnováno současnému poznání v oblasti pro práci relevantních interakcí aminojílů a v příbuzné oblasti hydrogelových nanokompozitů aminojílů. Ve vlastní práci se diplomantka věnuje přípravě uvedených hydrogelů z hyaluronanu o různé molekulové hmotnosti, charakterizaci jejich struktury a studiu sady jejich vlastností. Mezi zkoumané vlastnosti zahrnuje nejen typické gelové záležitosti (reologie, obsah vody alias termické vlastnosti, sušení/bobtnání ap.), ale i jejich chování při cyklickém mražení a rozmražování, rehydrataci po rozemletí nebo odolnost vůči organickým rozpouštědlům. V pozadí práce stojí možné medicínské, přesněji diagnostické, využití zkoumaných hydrogelů. I proto práce zahrnuje také testy jejich antimikrobiálních vlastností. Ne všechny experimenty se povedly nebo vedly k pozitivním závěrům. Nicméně zadání práce lze považovat za splněné a diplomantka se se zadanými úkoly i vzniklými problémy vypořádala adekvátně. Práce je napsána docela pěkně, graficky konzistentně, po formální stránce je v pořádku. Není zcela bez prohřešků. Tak třeba v seznamu přístrojů na str. 21 není vždy uvedeno, o jaký přístroj vlastně jde (jen typ či výrobce), na téže stránce není poslední věta části 5.3.2.1 úplná. Opakovaně se vyskytuje porušení shody předmětu s přísudkem (např. str. 22: „vzorky se nechali na...“). Obrat „komplexní tvar“ na str. 25 je podivný. Poslední dvě vety prvého odstavce na str. 30 jsou nejasné, slohově i odborně. Připomínky k odborné stránce. Již na str. 22 dole je třeba vysvětlit, proč se vzorky okyselovaly a proč zrovna kyselinou octovou. Škoda, že práce neobsahuje zamyšlení nad příčinami toho, proč se samotným polystyrensulfonátem hydrogel nevzniká. Mimochodem, nejsem si jist, zda tento syntetický polymer zahrnovat mezi biopolymery. Práce jako celek splňuje obvyklé požadavky a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | C | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 97058