POLÁŠEK, M. LCA analýza a vizualizace dat provozu vozidel a jejich dopadu na životní prostředí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Cílem diplomové práce bylo vytvořit v Excelu/PowerBI interaktivní nástroj, vhodný pro vizualizaci dat z LCA analýzy a publikovat ho online formou. Práce navazovala na diplomovou práci Šándora, který provedl inventarizaci a materiálový rozbor Škody Octavie. Tyto data byla použita a rozšířena o bateriová vozidla. Pomocí software GREET a dat z literatury byly vyhodnoceny enviromentální dopady provozu a výroby vozidel B7 (nafta); E10 (benzin); LFP, NCA, NMC (bateriové) a PHEV (hybrid). Jedním z hlavních výstupů studie je srovnání: po kolika najetých km se vyrovnají environmentální dopady pro různé typy pohonů a energetických mixů vybraných zemí. Student sestavil databázi v Excelu, kterou pak převedl do podoby vhodné pro import do PowerBI a na těchto datech vytvořil interaktivní vizualizaci, která plně splnila cíle zadání a publikoval ji na webu. Tuto činnost hodnotím jako velice kvalitní. Bohužel celkové hodnocení výrazně snižuje nedotažený text práce z hlediska úpravy a formátování. Také bohužel v práci chybí dokumentace k vizualizaci a není popsán postup, jak byla vytvořena. Výše zmíněné nedostatky byli způsobeny podceněním času na sepsaní vlastního textu, přestože z konzultací bylo vidět zájem studenta o tuto problematiku. Bohužel student nevěnoval dostatek času dotažení formálních náležitostí textu práce. Z tohoto důvodů ji hodnotím DOBŘE (C).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Marek Polášek zpracoval práci na téma LCA analýza a vizualizace dat provozu vozidel a jejich dopadu na životní prostředí. Práce má celkem 85 číslovaných stran rozdělených do sedmi kapitol a jednu přílohu. Diplomová práce se zabývá aplikací metody pro prosouzení dopadů životního cyklu výrobku na životní prostředí s bližším zaměřením na elektrická vozidla, typy akumulátorů a energetický mix v místě provozu vozidla. Jedním z definovaných cílů zadání bylo i vytvoření vizualizace získaných dat v prostředí Power BI a umístění této prezentace na veřejně dostupné stránce. Student tedy vytvořil soubor dat pro popis pohonů jednotlivých vozidel, provedl vybrané výpočty LCA analýzy, uspořádal výsledná data a vytvořil grafické rozhraní pro interaktivní prezentaci dat na internetu. Celkově využil 84 odkazů na odbornou literaturu a internetové zdroje. K práci mám následující poznámky a postřehy: - Student správně využívá dostupné zdroje informací z IEA, IPCC a MPO ohledně energetických mixů posuzovaných zemí a jejich uhlíkové stopy. - Velmi oceňuji on-line prezentaci výsledků v prostředí Power BI na webu. Přehledně ukazuje získané výsledky a umožňuje individualizované zobrazení podle potřeb konkrétního uživatele. - Nicméně je-li samostatný cíl v zadání „Vytvořit online dostupnou verzi, prezentující výsledky práce na webu.“, pak je dokumentace tohoto výstupu v Kapitole 5.2 a 6.4 rozsahem zcela nedostatečná. - Poslední odstavec v Úvodu by byl spíše vhodný do závěru a v Závěru jsou uváděny nadbytečné informace o cílech EU v oblasti balíčku „fit for 55“. Tyto informace by měly být spíše uvedeny v rešeršní části práce. - V práci nejsou skoro žádné vzorce a příklady výpočtu, které by vysvětlovaly postup výpočtu. V práci tedy není žádná informace, které by čtenáři umožnila kontrolu a interpretaci výsledků. - Některé části práce jsou psány příliš zkratkovitě a zasloužily by si více popisného textu. Například Abstrakt, 2.1 Výroba vozidel se spalovacím motorem, 6.3 Celkové výsledky, 6.4 Ukázka vizualizace atd. - Obrázek 1 a Obrázek 18 obsahují chybně dvakrát oblast „Cradle to Gate“ - Na obrázku 13 nejsou zobrazeny ztráty při nabíjení, ale celkové ztráty při cyklu nabití - vybití elektřiny z akumulátoru ve vozidle. Ztráty při nabíjení jsou tedy přibližně poloviční oproti hodnotám v grafu. - Práce je nedotažená po typografické stránce: vyskytují se četné volná místa za odstavci i obrázky (strana 37, 44, 48, 52, 54, 57, 59 atd.), osamocené předložky na koncích řádků, obsah je celý psán jedním typem písma bez rozlišení kapitola, podkapitola atd. - Názvosloví v diplomové práci by mělo být jednotné a nemělo by se pro jednu věc používat více výrazů. Např. elektromobil, elektrické vozidlo až po hovorové elektroauto atd. - Dokumentace dosažených výsledků by měla být podrobnější a textově popsaná. V kapitole 6.3 jsou však uvedeny jen grafy bez bližšího popisu nastavení modelovaných případů a v kapitole 7 jsou opakovány některé parametry výpočtu, ale bohužel není provedena podrobnější analýza výsledků. Takto špatná dokumentace zásadně zhoršuje přehlednost a možnost interpretace jinak zajímavé práce. Diplomová práce Marka Poláška splnila všechny formální i faktické náležitosti. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení /D.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 157607