BEHÚL, M. Návrh otevřené měřicí sekce aerodynamického tunelu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Student zpracoval práci v oblasti, která leží mimo běžné studium. Teoretická část práce by mohla být ucelenější, nicméně výpočtová část je na dobré úrovni. Rešerši by bylo vhodné zaměřit spíše na teorii proudění kapalin na vstupech a výstupech z potrubí, rozbor použitých výpočtových modelů, případně na konkrétní technická řešení spíše než na typy obecné pojednání o typech aerodynamických tunelů. Student zvolil osobitý postup návrhu. Student vytvořil varianty návrhů v doporučeném rozsahu parametrů. Z navržených variant pomocí analytických výpočtů vybral tu nejvhodnější, kterou následně zkontroloval v CFD. Výsledkem práce je praktický návrh, který postihuje téměř kompletní řešení problému. I přes velice samostatnou práci studenta a výše uvedené výtky je zadání práce splněno. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Cílem práce bylo navrhnout otevřeno měřící sekci aerodynamického tunelu, která by sloužila pro měření dynamického tahu vrtulí. Tato problematika zahrnovala analýzu podmínek stávajícího aerodynamického tunelu umístěného na Leteckém ústavu. Na základě získaných informací navrhnout otevřenou měřící sekci tak, aby proudění v průřezu bylo co nejvíce rovnoměrné. Na závěr bylo cílem tento návrh ověřit. Na úvod práce student vypracoval všeobecný přehled aerodynamických tunelů, kde je rozdělil podle základních parametrů a uvedl výhody a nevýhody jednotlivých řešení. Navazuje poté na aerodynamický tunel využívaný Leteckým ústavem VUT Brno. Zde student obeznamuje s jeho základními parametry a vysvětluje hlavní důvody pro optimalizaci otevřené sekce, jako je především možnost měření rozměrnějších modelů. V prvotním návrhu zvolil student dvě geometrie difuzoru, jehož parametry tlakového odporu dopočítal analyticky. Na základě předpokladu vyšší kvality proudění poté vybral variantu s nižším úhlem rozevření. Tento předpoklad byl potvrzen CFD simulací, ve které tato varianta vykazovala výrazně rovnoměrnější rychlostní pole. Dále bylo studentem rozhodnuto o další variantě, kterou byla úprava stávající dýzy tak, aby výstupní průřez odpovídal nově navrženému difuzoru. Zde byly poté porovnány jednotlivé parametry a bylo také znázorněno, že nová dýza je výrazně efektivnějším řešením, které navíc nezmenší stávající délku měřící sekce. Posledním návrhovým dílem byl kolektor, kterého byly představeny čtyři varianty. Ty byly následně simulovány. Finální ověření kvality proudu vzduchu v celé měřící sekci student simuloval také pomoci CFD, kde se zaměřil především na úhel vybočení proudu vůči ose X a intenzitu turbulence. Výsledky jednotlivých geometrických návrhů poté shrnul do závěrečného vyhodnocení. Cíle práce jsou celkově splněny a výsledky jsou interpretovány srozumitelně. Hodnotím tedy práci jako výbornou a doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 153960