MAČUDA, M. Slovinské národní divadlo v Lublani [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Projekt Slovinského národního divadla v Lublani vychází ze znalosti místa, které se nachází v historickém centru města. Jde o městský blok ukončující pomyslnou urbanistickou osu navrženou J. Plečnikem. Místo se vyznačuje silným geniem loci. Koncept navržený autorem zohledňuje strukturu historické parcelace řešeného vnitrobloku. Touto pomyslnou strukturou jsou formovány objemy navrženého divadla. Důsledně dodržená urbanistická orientace zohledňuje stávající vazby na město. Architekturou navrženého objektu chtěl autor vytvořit iluzi odpovídající divadelnímu prostředí. Dosáhl toho systémem fasád se stejným výrazem v interiéru i exteriéru. Návštěvníci se stávají herci na pozadí architektonické kulisy foyeru a mohou být sledováni okolojdoucími chodci. Měřítko této představené kulisy by bylo nutno zvážit a přizpůsobit uliční frontě velkého náměstí. Struktura konstrukce umožňuje jasně definovat dispoziční řešení v nadzemních i podzemních podlažích navrženého objektu. Doporučuji doplnit materiálové a barevné řešení. Postrádám grafické vyjádření interiéru sálů. Diplomová práce splňuje rozsahem grafických příloh požadavek na dokumentaci zadaného tématu. Autor pracoval samostatně a prokázal vlastní přístupy k řešené problematice. Diplomovou práci Bc. Michala Mačudy hodnotím jako velmi dobrou. Otázky a náměty k obhajobě: Historický vývoj divadelní scény Technologie sálu Materiálové a barevné řešení exteriéru i interiéru navrženého objektu
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | Student Bc. Michal Mačuda pracoval samostatně, koncepčně a svou diplomovou prací prokázal podrobné znalosti zadané problematiky. |
Velký objem budov divadelního komplexu se zdá být vhodně rozčleněn a zakomponován do fungující historické struktury. Hlavní vstup je logicky orientován směrem do parkového náměstí, vedlejší vstupy pak směřují do pěšího průchodu (pasáže "Knapjefov prehod") - restaurace, či na jednotlivé dvorní průjezdy - zaměstnanci. Řešení příjezdu osobních vozů do hromadného podzemního parkoviště a navážení kulis do divadla odpovídají možnostem místa (i když couvání do zátáčky na plošinu pro kulisové vozy u hlavního vstupu není určitě ideální). Trojice vedlejších zaměstnaneckých vchodů je sice z urbanistického hlediska žádoucí, ale pro provoz divadla by bylo vhodnější, kdyby se všechny odehrávaly přes jednu vrátnici. Techniko-konstrukční řešení se při letmém pohledu nejeví nereálné, ale ze schematických ideových výkresů je nelze podrobněji hodnotit. Nejsou čitelné ani jednotlivé dilatační celky. Architektura nového národního divadla je doložena slupinou ptačích hmotových perspektiv a čelní vizualizací. Členité uspořádání hmoty se jako východisko pro další ztvárnění jeví vhodné, ale zasloužilo by si ještě nějakou podrobnější vizualizaci, stejně jak řešení interiéru. Hlavní průčelí do náměstí vtipně tvoří předsazená fasáda, nicméně příliš převýšená. Brožura formátu A3, na základě které práci hodnotím, je přehledně uspořádaná. V půdorysech chybí relativní výškové kóty. V textové části jsou hrubé pravopisné chyby. Přes výše uvedené připomínky lze návrh hodnotit jako jeden z vhodných ideových přístupů při hledání ideálního řešení slovinské národní scény.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | ||
Architektonické řešení | C | ||
Provozní řešení | C | ||
Technicko konstrukční řešení | D | ||
Formální úroveň | C |
eVSKP id 23049