MICHÁLEK, M. Moderní trendy elektromotorů pro silniční vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Bárta, Jan

Student Michálek Matěj vypracoval svou bakalářskou práci na téma Moderní trendy elektromotorů pro silniční vozidla. Cílem práce bylo provést literární rešerši věnovanou moderním technologiím provedení elektromotorů určených zejména pro prostředky elektrické mobility. Dále tyto elektrické stroje mezi sebou kriticky zhodnotit a porovnat z hlediska dosahovaných výkonů, ceny, účínnosti atd. Dále práce podrobněji analyzuje vybraný elektromotor z Toyoty Prius. - Z hlediska zadání práce, autor splnil veškeré body zadání. Nicméně rozsah plnění bodů mohl být širší z pohledu hlubšího zpracování přehledu moderních technologií a jejich kritického zhodnocení. Rovněž i část práce věnovaná analýzám mohla jít více do hloubky. Hledisko plnění zadání tak hodnotím stupněm uspokojivě. - Prezentační úroveň práce je vyhovující, výrazně by ji pomohlo více přehledových tabulek nebo grafik srovnávající jednotlivé koncepty. Dále také chybí u jednotlivých typů motorů uvedení základních parametrů do tabulek. Toto hledisko tedy hodnotím stupněm dobře. - Jazykové a formální hledisko práce je vyhovující. Toto hledisko tak hodnotím velmi dobře. - Autor pouze citoval celkem 60 literárních zdrojů. Množství citací na výrazně rešeršní charakter práce je vyhovující. Hledisko práce autora s literaturou hodnotím stupněm velmi dobře. - Výsledkem práce autora je literární přehled moderních trendů elektromotorů pro elektrickou mobilitu, který bohužel nejde příliš do hloubky a je spíše velmi obecného charakteru. Provedené simulace v závěru práce jsou rozsahem taktéž omezeny, což je ale zejména dáno tím, že student musel strávit delší čas k seznámení s příslušným výpočetním programem. Nicméně uvedenými fakty je hledisko využitelnosti práce negativně ovlivněno a hodnotím jej tak stupněm uspokojivě. - Autor práce pracoval velmi usilovně a iniciativně, a v odpovídající míře vyžadoval konzultace a pomoc vedoucího práce. Hledisko aktivity studenta během semestru tak hodnotím stupněm výborně. Shrnutí: Autor prokázal schopnost sepsat odbornou práci na zadané téma. Při vypracování práce zpracoval celkem 60 literární zdrojů na základě, kterých vytvořil literární rešerši na stav poznání. Dále se autor seznámil s prací v programu Ansys Maxwell ve kterém zpracoval simulaci elektromotoru pro Toyotu Prius. Hodnota prezentovaných dat je omezena jejich obecností bez zacházení do hloubky problematiky S ohledem na průměr výše uvedeného slovního hodnocení práce hodnotím stupněm C/dobře a práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
78

Posudek oponenta

Bílek, Vladimír

Předložená bakalářská práce se zabývá moderními trendy elektromotorů pro silniční vozidla. Předložená práce má rozsah 48 stran a 4 kapitol, včetně úvodu a závěru. - Z hlediska splnění požadavků zadání práce autor sice splnil všechny body zadání, nicméně, některé body by si zasloužily větší pozornost. V druhém budě zadání měl autor kriticky zhodnotit jednotlivé koncepce elektromobilů na základě určených kritérií, což v práci chybí. Analýza vybraného stroje by si také zasloužila více prostoru, kde chybí některé zásadní informace z výsledků simulací. Rozsah bakalářské práce je dostatečný, avšak členění jednotlivých kapitol by mohl být lépe provedeno. Splnění zadání tedy hodnotím jako dobré. - Z hlediska formální úpravy jsou některé tabulky nebo obrázky v horší kvalitě jako např. Tab. 3.1 a Obr. 1.4–1.5. I když jsou obrázky převzaté z jiné literatury bylo by možné je překreslit pro zvýšení jejich kvality. Obrázky jsou mnohdy nevhodně umístěny, např. před textem, než jsou vůbec zmíněny nebo je mezi textem a obrázkem velká mezera (viz Obr. 1.2). Odkazování na ně není v práci správně provedeno. Na obrázek by se mělo správně odkazovat ve smyslu „na Obr. 1.1“, autor však odkazuje jako na „na obrázku 1.1“ nebo pouze číselným označením „na 1.1“ což není správně. V některých případech autor odkazoval na špatný obrázek nebo dokonce se na některé obrázky/tabulky neodkazoval vůbec. Navíc, práce neobsahuje seznam zkratek, a dokonce v úvodu a závěru autor udává že se jedná o semestrální práci. Proto hodnotím formální úpravu jako uspokojivou. - Auto citoval ve své práci 60 zdrojů z čehož většina je cizojazyčný. Nicméně, některým citovaným zdrojům chybí důležité informace, jako např. o jaký typ práce se jedná, odkaz na původní zdroj, a jiné. Práci s literaturou hodnotím jako velmi dobrý. - Práce z jazykového hlediska je psaná čitelně, ale obsahuje překlepy. Jazykové hledisko práce hodnotím jako velmi dobrou. - Odborná úroveň práce je dobrá, ale mám několik výhrad k práci. Popisy aplikace elektrických strojů v elektromobilitě (kapitola 2) a elektromotory v elektromobilitě (kapitola 3) by mohli být přehledněji členěny, např. na konci kapitol jako shrnutí do tabulky. Ve 4. kapitole chybí podrobnější popis nastavení elektromagnetického modelu a uvedené materiály modelu v Tab. 4.1 by bylo lepší uvést jejich pravými jmény, ne pomocí materiálu z programu Ansys maxwell. Některé obrázky ve 4. kapitole jsou zbytečně ukázány dvakrát (Obr. 4.1-4.2, 4.3-4.4, 4.7-4.8), jejich význam je pochopitelný vždy z prvního obrázku. Analýza pro stroj ve stavu naprázdno a ve jmenovitém bodě je v práci v neúplná. Bylo by vhodné zde uvést mnohem více dat. Tato forma je téměř nic nevypovídající o analyzovaném stroji. To samé by se dalo říci i o trakční charakteristice stroje. I přes výtky hodnotím odborný charakter jako dobrý. - Celkově hodnotím využitelnost výsledků jako dobrou. Autor prokázal, že je schopný se zorientovat v problematice elektromobility a provést analýzu trakční charakteristiky elektromotoru. Avšak chybí zde hlubší porovnání a zhodnocení jednotlivých koncepcí elektromobilů používaných v elektromobilitě. To samé platí i pro analýza stroje, která by zasloužila větší hloubku a lepší prezentaci výsledků. Shrnutí: Autor zpracoval bakalářskou práci, pro jejíž řešení musel provést literární rešerši na téma elektrické pohony silničních vozidel a soupis elektromotorů používaných v elektromobilitě, včetně jejich zhodnocení z hlediska výkonu, účinnosti a ceny. Získané poznatky měl využít pro analýzu trakční charakteristiky elektromotoru Toyota Prius v programu Ansys maxwell. Veškeré poznatky a analýza stroje je přehledně uvedena v práci, nicméně některé aspekty a body zadání práce by si zasloužili větší pozornost. Samotná práce má hlavně teoretický charakter. S ohledem na výše uvedené hodnocení a kvalitě zpracování práce hodnotím stupeň C/ dobře a práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 160043