STARYKOVSKA, V. Návrh edukačních videí pro studijní program Angličtina v elektrotechnice a informatice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Předložená bakalářská práce se zabývá původním a v současnosti aktuálním tématem tvorby edukačních videí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části autorka vymezuje koncepci edukačního videa, mapuje jeho historické pozadí ve vztahu k vývoji video-průmyslu a následně podrobně diskutuje klíčové psychodidaktické aspekty, jakými jsou kognitivní zátěž, angažovanost studentů a jejich aktivní učení, které je nutné při tvorbě kvalitního edukačního videa zohlednit. Autorka jasně vymezila cíle, zkoumanou problematiku a veškeré odborné pojmy související s tématem práce, a tak vytvořila kvalitní teoretický rámec pro praktickou část práce. V praktické části autorka navrhla vlastní evaluační nástroje pro posouzení vybraných online vzdělávacích platforem a kritické srovnání jejich videí zaměřených na výuku elektrotechniky a informačních technologií. Na základě vyhodnocení silných a slabých stránek vybraných videí se následně věnuje vlastnímu návrhu edukačních videí pro vybrané odborné předměty studijního programu Angličtina v elektrotechnice a informatice. Práce má přehlednou, srozumitelnou a logickou strukturu, k čemuž přispívají i krátká shrnutí za hlavními kapitolami a poznámkový aparát, který autorka zvolila z důvodu specifického zaměření práce. Použité tabulky a obrázky vhodně doplňují obsah práce. Rešerše literatury, která je důkladně zpracována s využitím velkého množství zdrojů, je v souladu s požadavky citační normy APA Style. Oceňuji precizní zpracování praktické části práce včetně kvalitně navržených videí doplněných animacemi, interaktivními úlohami a transkripty. Evaluací navržených videí z pohledu kognitivní zátěže, angažovanosti a aktivního učení studentů autorka zajistila vzájemné propojení obou částí bakalářské práce. Po jazykové a stylistické stránce je bakalářská práce na výborné úrovni.
Cílem předkládané bakalářské práce bylo definovat charakteristické vlastnosti edukačních videí a zabývat se možnostmi jejich využití jako audiovizuálního materiálu v technických předmětech vyučovaných v anglickém jazyce. Práce je rozdělena na část teoretickou a analytickou. Teoretický základ tvoří kapitoly zpracované metodou rešerše literatury se zaměřením na definici pojmu video pro výukové účely, rozvoj internetových platforem či kvalitu edukačních videí. V teoretické části autorka prokázala, že je schopna se orientovat v dané problematice, umí strukturovaně popsat primární metody a přístupy k tvorbě výukových materiálů včetně problematiky kognitivní zátěže videí a zapojení studentů při sledování videí ve spojení s aspekty aktivního učení. Poznatky z teoretické části autorka vhodně aplikovala v části analytické, jejíž základ tvoří analýza online vzdělávacích video platforem a představení dvou videí navržených a vyrobených samotnou autorkou práce. V praktické části je popsána použitá komparativní metoda ke zjištění rozdílů a podobností u vybraných vzdělávacích platforem s šesti klíčovými kritérii. Výsledky komparace autorka následně shrnula, interpretovala a vizuálně prezentovala pomocí přehledných tabulek. Při tvorbě vlastních edukačních videí se řídila danými kritérii a vytvořila ukázky dvou zdařilých edukačních videí (viz příloha BP). Formální úprava bakalářské práce je dodžena, práce je přehledná a logicky členěná na kapitoly a podkapitoly. Autorka prokázala dobrou práci se zdroji a znalosti, jak tyto zdroje citovat v textu. Jazyková úroveň, jak anglické části bakalářské práce, tak i českého rozšířeného abstraktu, je na velmi dobré úrovni, bez výkyvů v úrovni používání jazykových prostředků či větné stavby. Práci doporučuji k obhajobě s hodnocením A (97 bodů).
eVSKP id 151498