SMOLEŇOVÁ, M. Podnikatelský záměr - Pohybové aktivity pro seniory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2012.
Téma práce je aktuální a do budoucna skrývá zajímavý potenciál pro podnikání. Zpracování tématu, jaké nabízí práce, je poněkud chaotické, především v druhé části práce. Nicméně i přesto lze v práci najít postupně určité propojení mezi jejími jednotlivými částmi. Otázka Jaká jsou možná rizika Vašeho podnikatelského záměru a jak by jste je řešila?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Odborná úroveň navrhované části | D | Část vlastního návrhu práce je promíchána s analýzou současného stavu, což vytváří nesourodost v logické návaznosti kapitol. Součástí kapitoly 3.8. (s.41) je mnoho tabulek, které jsou na místě, ale bylo by vhodné je doprovodit ujasňujícím slovním vyjádřením. Nejsou zhodnocena možná rizika a jejich eliminace. Vlastní návrh řešení není koncepční a jasný. | |
Přínos a praktické využití návrhu | C | V případě kvalitnějšího zpracování samotného návrhu a celkovější ucelenosti práce by zde byl přínos pro praxi. I s ohledem na skutečnost, že tato oblast je na trhu stále nezaplněna. V nabízející se formě je využití návrhu hodnotově sníženo. | |
Iniciativa a samostatnost při zpracování | B | Studentka projevila v práci samostatnost a osobní zájem o problematiku, která stále stojí v ústraní. | |
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 | C | Mnoho odkazů na internetové zdroje a malé množství knižních zdrojů. Nejednotnost textové úpravy. Tématem se nabývá mnoho zahraničních zdrojů, ale žádný nebyl v práci využit. | |
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | B | V práci jsou terminologické chyby, především v první části. Odborná jazyková úroveň má stále své limity. Grafické úpravy jsou dobře zvoleny. | |
Splnění cíle a rozsahu zadání | C | Cíl je naznačen pouze v abstraktu. Není zde část vymezení problematiky a cíle práce. Z práce nakonec vyplývá, že se cíle podařilo, pomocí obsahu podnikatelského záměru, na určité úrovni dosáhnout. | |
Úroveň zpracování teoretické části (poznatky získané studiem) | C | Teoretická část obsahuje hlavní oblasti, které se týkají zpracovávaného tématu. Je využito málo zdrojů. Malé propojení s mezioborovými vědami souvisejícími s tématem. | |
Úroveň zpracování analytické části (zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody) | C | Analytická část není ucelená. Pozitivně lze ale hodnotit přínos v podobě dotazníku a reflexi stávající ekonomické situace a orientaci v dané problematice. |
Celkově práce působí velmi neuspořádaně a zmateně, bohužel se vyznačuje také řadou faktických chyb (viz výše). Po dlouhé úvaze, především s ohledem na to, že se jedná o bakalářskou práci, tedy první rozsáhlejší samostatné pojednání studentky na vysoké škole, jsem se rozhodla doporučit práci k obhajobě, v níž bude mít autorka možnost vyjádřit se ke všem nesrovnalostem.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | D | ||
Zvolený přístup k řešení cíle práce | E | Autorka bakalářské práce si ke zpracování vybrala velmi aktuální téma Podnikatelský záměr – pohybové aktivity pro seniory. S ohledem na demografický trend všech vyspělých civilizovaných zemí – Českou republiku nevyjímaje, který se vyznačuje stárnoucí populací, je a stále více bude oblast aktivního stárnutí nabývat na významu. Přes aktuálnost vybraného tématu mám k samotnému zpracování bakalářské práce řadu zásadních výhrad. Zpracování teoretické části bakalářské práce je velmi nepřehledné. Autorka bez náznaku jakékoliv struktury svévolně přeskakuje od jednoho tématu k druhému. Začíná kapitolou – 1. Současné situace starší populace (str. 11, zde upozorňuji na překlep přímo v nadpisu). Co autorka myslí starší populací, kde tento pojem vymezila? Zcela bez vysvětlení také zaměňuje termíny starší populace, senioři a stáří (viz str. 11 nadpisy kapitoly a podkapitol). Hned na další straně je matoucí název kapitoly 1.4 Současný trend, zde není patrné, v jaké oblasti autorka popisuje současné trendy. Podkapitoly jsou nazvány: 1.4.1. Tělovýchovná jednota Sokol (dále jen „TJ Sokol“), 1.4.2. Univerzita třetího věku (dále jen „U3V“) a 1.4.3. Možnost podnikání (?!). Kapitola č. 1 má rozsah necelé 4 strany. Kapitola č. 2 je nazvána 2. Založení podniku. Zde autorka na 13 stranách učebnicovým stylem popisuje: definici a způsob podnikání, založení živnosti, podnikatelský plán, základní metody získávání informací (jakých informací?). Ze seznamu literatury (který nerespektuje citační normu ISO 690) je zřejmé, že autorka volila ke zpracování této kapitoly informace z webových stránek, které zřejmě nejsou autorizovány. Není jasné, proč nesáhla raději po důvěryhodných zdrojích a nekonzultovala s odborníky z Fakulty podnikatelské, kteří se právě založení podniku a podnikatelskému záměru věnují dlouhá léta na vysoké úrovni (např. prof. Koráb, prof. Režňáková ad). Na straně 29 začíná kapitola 3. Vlastní podnikatelský záměr. U charakteristiky podnikatelského subjektu uvádí autorka u osobních údajů: fiktivní osoba, přesto v profesních předpokladech a absolvovaných kurzech jsou formulovány zcela konkrétní informace. Zde by bylo vhodnější použít např. slečna/paní/pan XY než užívat slovo fiktivní (což doslova znamená neexistující, smyšlená). | |
Úrověň zpracování práce (originalita, zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody) | E | Zcela nekorektně je popsána výzkumná část, která zřejmě měla přinést cenné informace o zájmu cílové skupiny. Autorka popisuje výsledky výzkumu v kapitole 3.3 Hlavní podnikatelské aktivity (str. 30) a dále na stranách 39-40. Nikde není formulován cíl výzkumu, ani způsob, jakým probíhal sběr dat a jaké skupiny seniorů, popř. kde byly osloveny. Výsledky na str. 30-31 jsou dle mého názoru banální a nepřinášejí nová zjištění (tedy… „že se pohybovým aktivitám věnuje převážná část zkoumaného vzorku…“, dále pak „že z osloveného vzorku respondentů se 92% shodovalo v tom, že je pohyb důležitý v každém věku a 89% předpokládá, že se bude přiměřenému pohybu věnovat i v důchodovém věku“). Na str. 32-33 pak zcela nečekaně a nestrukturovaně vyjmenovává autorka plánované pohybové aktivity. Na str. 34 následuje kapitola 3.4. Analýza trhu. Autorka použila metody SLEPT analýzu a SWOT analýzu (opět zcela nepřehledná struktura!). Nerozumím tomu, proč byl do kapitoly analýza trhu zařazen marketingový mix, ve které popisuje jednotlivé nabízené balíčky… ?! Za zcela chybně zpracovanou považuji SWOT analýzu. Především není jasné koho/čeho je SWOT analýza, zda stávající situace nebo budoucího podniku nebo snad autorky… (viz str. 38 u slabých stránek autorka uvádí: Nízký věk a s ním související nedůvěra v mé schopnosti, nedostatek informací o službách… U příležitostí uvádí autorka: finanční a časová dostupnost služeb, u hrozeb naopak: nedostatek finančních prostředků… atd. | |
Obtížnost a správnost řešení | E | ||
Odborná jazyková úrověň | C | ||
Písemná a grafická úprava | C | ||
Přínos a praktické využití návrhu | E | Zcela zmatečná je taktéž ekonomická část bakalářské práce od str. 41-45. Samotný název kapitoly Ekonomický výhled (str. 41) je vzdálen odborné terminologii. Např. u tabulky 11 je naprosto nejasné, co je konkrétně „schováno“ ve sloupci platby. V tabulce 15 a 18 je opět chybná terminologie. Hospodářský výsledek v účetnictví je roven rozdílu výnosů a nákladů (nikoliv rozdíl příjmů a výdajů). Není jasné, z jakých předpokladů autorka vycházela při odhadu příjmů, chybí taktéž podrobný finanční plán, variantní situace a zhodnocení výnosnosti. |
eVSKP id 54318