MOJŽÍŠOVÁ, P. Budova loutkového divadla v centru Opavy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2024.
Petra Mojžíšová si od začátku zvolila zadání s rozšířeným programem, a kromě komorní divadelní scény loutkového divadla doplnila objekt o funkce dětského centra, provedla i revizi provozní části budovy Slezského divadla, kterou restrukturalizovala. Přes toto rozšíření zadání na úkor časových možností dosáhla velmi solidního výsledku budovy výrazem a objemem přiměřené centru města.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | Přes váhání a marné pokusy v počátku práce na návrhu se dokázala probojovat k racionálnímu a uměřenému výsledku odpovídajícímu bakalářské práci. |
Poměrně konzervativní přístup k tématu, jehož předností jsou přehledné dispozice a z nich vyplývající nekonfliktní pohyb v jinak složitém divadelním provozu. Měřítko navrhované přístavby je adekvátní jak vzhledem k budově stávajícího divadla, se kterým navazuje symbiotický vztah, tak i okolní zástavbě. Tato uměřenosti je však i zároveň hendikepem, protože absentuje moment inovace místa, který by vytvářel novou kvalitu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Autorka vychází z prostorové analýzy místa a navazuje na historickou situaci, kdy se, před 2. světovou válkou, na řešeném místě nacházel špalíček budov. Tuto situaci novými prostředky obnovuje, což vytváří uměřené hmoty novostavby. Tyto navíc vhodně dělí vloženým nádvořím s vodními prvky, které vizuálně propojuje divadlo s konkatedrálou, která mu přirozeně vytváří poodstoupenou čtvrtou stěnu. | |
Provozní řešení | B | Poměrně konzervativní dispoziční rozvrh vytváří přehledný provoz. Jednotlivé funkční celky se doplňují a vytvářejí zázemí pro sdílený provoz Slezského divadla a budoucího divadla loutek. Dvoupatrová kavárna může sloužit jak veřejnosti v 1. NP, tak i během přestávky při představení ve 2. NP. Snad jen nádvoří s vodními prvky je od kavárny poněkud oddělené a je otázkou jak (a zda vůbec) by bylo obsluhováno z kavárny. Ocenit lze i nekomplikovanou cestu herců ze šaten na jeviště a celkový důraz na komunitní způsob užívání budovy, jehož demonstrací je velkorysá část pro dětské skupiny. Negativem jinak kvalitního provozu je malá flexibilita sálu, který není svým kukátkovým uspořádáním příliš vhodný pro alternativní moderní formy divadla. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Konstrukční řešení je velmi srozumitelně popsáno a stejně jako celému návrhu, mu dominuje důraz na tradiční, ověřená řešení. ŽB skelet s vyzdívkou z keramických tvarovek, stejně jako betonová deska nad příhradovou konstrukcí jsou sázkou na jistotu. Detail podhledu s osvětlením, skladby podlah a řešení fasádního obkladu ukazují, že autorce na kvalitním stavebním řešení záleží. Je zjevné, že hlavní hodnota navrhované budovy nespočívá v inovaci. Při tomto vědomí pak existuje předpoklad, že právě takto propracovaná místa mohou představovat budoucí kvalitu budovy. | |
Architektonické řešení | B | Členění hmot na tři hlavní objemy vytváří adekvátní měřítko jak ve vztahu k budově Slezského divadla, tak i ke konkatedrále, jehož dominantu respektuje. Přiměřená je i nástavba na části divadla, která vznikla v 50. letech. Tato uměřenost je však paradoxně zároveň i největší slabinou projektu, který se jeví, jako se kvalitně splněné zadání, jež ovšem do místa nevnáší výraznější inovační impuls. | |
Formální úroveň | B | Formálně je projekt přehledný a vynikají v něm koláže interiérů, které dobře ilustrují základní koncept autorky, spočívající v důrazu na princip sdílení prostor a komunitní práci. Modrobílé schematické vizualizace jsou rovněž kvalitně zpracované, leč vyvolávají vzpomínky na funkcionalismus 30., či spíše až 40. let 20. století, což je zavádějící, protože materiálové řešení, patrné na fotorealistické vizualizaci posouvá výraz až k modernismu (cihelný obklad zde evokuje spíše kamenný, perforace zdi, členění oken). Nejvýraznější slabinou je ovšem zákres do fotografie, který má v důležitém místě chybný úběžník. Při správném zobrazení by stavba ve skutečnosti působila mohutněji. |
eVSKP id 159596