SVITAČOVÁ, D. Izolace částic fotosystému II a jejich charakteristika [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Venerová, Tereza

Denisa Svitačová byla studentkou za odměnu, pracovala precizně a s nadšením. Nadstandardní úrovně dosáhla především ve vypracovávání rešeršních částí prací, čímž připravila cestu ke vzniku velmi kvalitních závěrečných prací. Zpracování její diplomové práce se neobešlo bez komplikací, které sebou nesly navýšení nutné práce k získání kvalitních výsledků. Studentka vše zvládla s lehkostí a díky vysoké vbitřní motivaci, kdy jí opravdu záleželo na kvalitě práce, vše zvládla. Vznikla tak obsáhlá ucelená práce, která naprosto naplnila cíle práce a bude přínosem pro budoucí studenty, kteří by v jejích stopách pokračovali. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Závěry práce a jejich formulace A
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Pekař, Miloslav

Diplomová práce Denisy Svitačové je zaměřen metodologicky – věnuje se zavedení techniky izolace fotosystému II na mateřské pracoviště. Práce má tradiční strukturu s opravdu důkladnou částí věnovanou publikovaným poznatkům, s podrobným popisem obsahu citovaných článků. Teoretická část popisuje jak principy fotosyntézy a příslušné organely, tak i principy spektroskopických technik použitých v práci. Experimentální část dokumentuje autorčinu poctivou laboratorní činnost i její vlastní přínos při implementaci publikovaných metodik. Jak už to bývá, publikované postupy nestačí prostě přenést do vlastní laboratoře, ale kromě zručnosti vyžadují vlastní vynalézavost a rozvahu. Formální stránka práce je v pořádku, tabulky mají příliš mnoho ohraničujících čar, v teoretické části by to chtělo častěji se odkazovat na původní zdroje. Slovenský jazyk si netroufám hodnotit, nicméně nenacházím překlepy. Někdy autorka používá obrat tato studie, mluví však o cizím článku. Rozsah ca 70 stran je v pořádku. Nanesení suspenze na roztok (Percollu), str. 48, zní zvláštně a budí zvědavost, jak přesně se dosáhne pěkného výsledku ukázaného na obr. 14 – podrobný popis nanesení by byl pro následovníky užitečný. Aceton používaný při přípravě některých vzorků není uveden v seznamu chemikálií. Čtenář si není úplně jist, zda se údaj 80% vodný aceton týká obsahu acetonu. Obr. 21 postrádá čitelné měřítko a vysvětlení významu barev. Závěr je především souhrnem, teprve na jeho konci jsou opravdu činěny nějaké závěry. Z odborně-laboratorního hlediska působí práce jako celek výborným dojmem, za jejím textem je tušit kus poctivě odvedené práce. Diplomantka si vyhrála nejen s postupy izolace fotosystému II, ale i s několika způsoby charakterizace izolátu, které použila mimo jiné k ověření toho, že izolovala skutečně to, co bylo v plánu. Diplomovou prací Denisa Svitačová prokázala schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnosti nalézt a vyhodnotit patřičné literární podklady a s vlastním vkladem převést publikované postupy do „své“ laboratoře. Její práci doporučují k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Využití literatury a její citace A
Úroveň jazykového zpracování A
Formální úroveň práce – celkový dojem A
Závěry práce a jejich formulace B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 156707