KOLÍSEK, J. Optimalizace vozového parku s cílem snížení emisí CO2 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Bača, Petr

Student Josef Kolísek se ve své práci zabývá problematikou enviromentálních zátěží, porovnává spotřebu, množství emisí a škodlivých částic konkrétních typů automobilů ve firemní flotile dle katalogových listů výrobců automobilů se skutečnou spotřebou v reálném provozu dle denních nájezdů firemní flotily v rámci celého roku. Téma environmentálních zátěží automobilové dopravy je v současné době vysoce aktuální a souvisí nejen se závazky Evropské Unie a ČR v rámci „Fit for 55“ a připravované normy EURO 7, ale v rámci probíhajících globálních změn se toto téma dotýká každého z nás. Na základě teoretických rozborů i praktických dat poskytnutých externí společností student zpracoval diplomovou práci v rozsahu 66 stran včetně seznamu použité literatury a příloh. Student práci rozčlenil do šesti kapitol. První část práce je zaměřena na teoretický rozbor jednotlivých typů spalovacích motorů, porovnává úrovně hybridizace u hybridních automobilů a metod a strategií snižování vypouštěných emisí. Součástí teoretické části práce jsou i metodiky stanovování množství vypouštěných skleníkových plynů NEDC a WLTP a rozbor cílů „Greendeal“. Praktická část se týká popisu vozového parku společnosti, orientace v databázích z praktického provozu automobilů, stanovení hlavních metrik pro vyhodnocení jednotlivých druhů automobilů – spalovacích, hybridních a elektromobilů. V závěrečné fázi je porovnání a vyhodnocení jednak nájezdů jednotlivých typů vozidel a jednak časového využití a četnosti jízd vozidel. Součástí práce jsou i doporučení pro majitele a uživatele jednotlivých typů automobilů vozového parku společnosti, které plynou z komplexních analýz a měly by vést ke snížení spotřeby a emisí daného vozového parku. Požadavky zadání student splnil v plném rozsahu, v práci postupoval se zájmem o zpracovávanou problematiku, k řešení problémů přistupoval zcela samostatně a s potřebnou iniciativou. Práce je sepsána pečlivě a přehledně, její vnější úprava a grafické zpracování jsou na dobré úrovni. Odborná úroveň odpovídá znalostem získaným v daném oboru. Předložená práce a její zpracování splňují všechny požadavky kladené na diplomovou práci. Proto doporučuji práci k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Jandová, Kristýna

Student Bc. Josef Kolísek se ve své diplomové práci zabýval optimalizací vozového parku ve vybrané společnosti s cílem snížení emisí CO2. Student nejprve nastudoval problematiku různých automobilů včetně elektromobilů a prostudoval jejich výhody i nevýhody. Následně se zaměřil na konkrétní typy vozidel ve stávajícím vozovém parku vybrané společnosti, provedl měření a statistická vyhodnocení dané problematiky. Práce je pěknou a podrobnou statistickou analýzou, která dává společnosti možnost zaměřit se na konkrétní problémy a zároveň uvádí návody na řešení. Zajímavé v této práci je i například vyhodnocení jízdního stylu řidičů a jejich zvyklosti. Student vhodně zapracoval odbornou literaturu a příslušné zdroje v práci uvedl. Vnější úprava a grafické zpracování práce jsou na velmi dobré úrovni, až na drobné gramatické překlepy, viz graf 6.19 „na na jedno“ nebo v závěru „vozidel se je potřeba“. Odborná úroveň odpovídá znalostem získaným v daném oboru magisterského studijního programu. Předkládaná práce splnila ve všech bodech zadání. Vzhledem k výše uvedenému hodnotím práci 92 body a doporučuji ji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
92

Otázky

eVSKP id 152436