KADLECOVÁ, M. Hydrogely na bázi semi-interpenetrovaných sítí polyethylenglykolu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.
Michaela Kadlecová se ve své bakalářské práci zaměřila na přípravu a charakterizaci hydrogelů připravených síťováním poly(ethylenglykolu). Obecným cílem práce bylo navázat na předchozí zkušenosti týmu pracoviště s přípravou gelů na bázi hybridních gelových sítí a do plejády vyvíjených gelových kompozic zařadit aplikačně zajímavé materiály ze síťovaného PEG. Michaela Kadlecová po celou dobu řešení tohoto tématu přistupovala k práci velmi svědomitě, entuziasticky a iniciativně. Dobře pracovala s literárními zdroji, z nichž čerpala inspiraci pro vlastní návrhy dalšího směřování své experimentální práce. Všechny zadané úkoly plnila spolehlivě a nebála se navrhnout a realizovat experimenty i nad rámec zadání vedoucím. Během řešení své bakalářské práce si osvojila řadu experimentálních postupů a metodik, které jistě využije nejen v dalším průběhu svého studia. S prací Michaely Kadlecové jsem byl po celou dobu naší spolupráce velmi spokojen. Díky své pracovitosti studentka shromáždila velké množství originálních a zajímavých experimentálních dat, které považuji za velký příslib v rámci dalšího směřování aplikovaného výzkumu a vývoje hydrogelů na FCH. Také předložený text vypracovala s pečlivostí sobě vlastní, díky čemuž do práce nebylo z pozice vedoucího nutné prakticky vůbec zasahovat. Předloženou práci rád doporučuji k obhajobě a hodnotím ji stupněm „Výborně (A)“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce Michaely Kadlecové se zaměřuje na vysoce aktuální a aplikačně zajímavou problematiku přípravy hydrogelů na bázi polyethylenglykolu s obsahem polystyrensulfonátu jakožto interpenetrované složky modifikující zejména reaktivitu připravených hydrogelů. Studentka se nejprve zaměřila na poměrně obsáhlou optimalizaci přípravy chemicky síťovaných hydrogelů na bázi PEGDA (polyethylenglykol-diakrylátu), kde nejprve optimalizovala postup UV fotopolymerizace a jako alternativní postup ověřovala rovněž termoiniciované síťování. U zvolených modelových hydrogelů studovala viskoelastické charakteristiky, botnání, vizualizovala jejich morfologii pomocí SEM a aby "toho nebylo málo", tak se rovněž zaměřila na posouzení uvolňování modelové aktivní látky (Rhodaminu 6G) z těchto hydrogelových matric do okolního vodného prostředí. Z výše uvedeného výčtu je zřejmé, že se jednalo o časově, experimentálně i instrumentálně velmi náročný úkol, se kterým se musela studentka popasovat. Je třeba říci, že ho zvládla na výbornou. Bakalářská práce v rozsahu 56 stran plus 5 stran příloh představuje na běžnou úroveň závěrečných prací daného typu poměrně rozsáhlou práci. Studentka text práce dle formálních zvyklostí správně rozčlenila na jednotlivé dílčí části (teorie – 13 str., rešerše aktuální literatury – 4 str., experimentální část – 4 str., výsledky a diskuze – 18 str., závěr – 2 str.). Michaela Kadlecová ve své bakalářské práci využívá celkem 61 zdrojů literatury (58x odborné zdroje, 2x www zdroje, 1x šedá literatura), což je opět poměrně vysoké číslo a svědčí to o její dobré orientaci v odborné literatuře. Z předloženého textu je rovněž zřejmé, že studentka odbornou literaturu zvládá zpracovat do uceleného textu, kde až na drobné výjimky, správně dle ČSN ISO-690 jednotlivé zdroje literatury cituje. Musím podotknout, že práce je psaná dobrou formou bez výrazných typografických či gramatických nedostatků nebo překlepů. Z věcných nedostatků musím upozornit na občasný nesoulad v používané terminologii (např. polyethylenglykol vs. polyethylen glykol; gelovatění vs. gelace; užívání jednotek molekulové hmotnosti – dalton vs. Da). Hlavním jádrem předložené bakalářské práce je bezesporu její experimentální část. Studentka nejprve velmi dobrou formou prezentuje jednotlivé optimalizační experimenty, ze kterých vyplývá optimální receptura přípravy hydrogelů a to včetně popisu jednotlivých nezdarů v přípravě hydrogelových matric, což je vždy adekvátně diskutováno. Získaná data z transportních experimentů, reologické charakterizace, botnání i SEM jsou rovněž vhodně zpracována a diskutována ve vzájemných souvislostech. Místy bych ovšem doporučil prezentované výsledky zaokrouhlit (zejména u botnání a difúze) a neuvádět je na takové množství platných číslic (nejlépe na základě nejistoty měření). Zejména způsob prezentace dat z difúzních experimentů v Tab. 4 a 5 poskytuje trochu nešťastnou tečku za jinak velmi dobrou bakalářskou prací. Bakalářská práce Michaely Kadlecové představuje rozsáhlou a kvalitní práci, jejíchž výstupy bezesporu obohatí dlouhodobý výzkum semi-IPN hydrogelů v rámci Biokoloidního týmu na FCH VUT. Bakalářská práce splnila všechny cíle vytyčené v jejím zadání, doporučuji ji k obhajobě a navrhuji ji ohodnotit stupněm „výborně“ (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 148680