VALACHOVÁ, A. Aproximační plochy pro trojrozměrná data [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Práce studentky se týká zpracování metod pro aproximace obecných ploch daných mračnem bodů. Studentka velmi podrobně nastudovala jednotlivé metody: RANSAC, B-spline, metoda nejmenších čtverců a implementovala je v softwaru Matlab na reálná data. Data byla naměřena 3D skenerem ATOS. Velmi jsem ocenila postup při prokládání B-spline plochou, kde sama navrhla algoritmus pro vygenerování pravidelné mřížky. Metody jsou popsány podrobně po stránce matematické. V práci je podrobně popsána teorie B-spline křivek a ploch a v závěrečné části je provedeno srovnání jednotlivých metod. Studentka věnovala práci opravdu hodně času a pravidelně konzultovala. Jediná drobnost je lepší implementace, kde se více dalo optimalizovat kód, ale i tak jsou algoritmy výpočetně rychlé. Přesto je práce výborná a splňuje zadané cíle bez výjimek. Doporučuji práci k obhajobě a navrhuji výslednou známku A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Bakalářská práce se zabývá popisem a srovnáním metod sloužících k aproximaci prostorových dat. Studentka přistoupila k práci zodpovědně, což dokládá mj. i na BP větší rozsah práce. Úvod práce je pojat jako motivace ke studiu daného tématu a obsahuje mj. i "historické okénko". Je rozhodně chvályhodné, že autorka poskytuje čtenáři přehled i o těchto souvislostech. Navazuje doslova kratičká část o 3D skenování. Je otázkou, zda se zde autorka neměla o tématu více rozvést, eventuálně, zda-li měl být pro takto krátký odstavec vytvořen nadpis nejvyšší úrovně. Další část práce přehledně shrnuje teoretické poznatky o užitých metodách. Tato část obsahuje i kapitolu o Bézierových křivkách, které se sice ve vytyčených metodách nepoužívají, ovšem jejich chápání usnadňuje pochopení fungování B-spline křivek. V této kapitole autorka opakovaně zaměňuje řídicí polynomy za řídicí polygony, což však mohlo vzniknout toliko překlepem. Na kapitolu o Bézierových křivkách navazuje kapitola o B-spline křivkách. V ní (na str. 20 kap. 2.4) autorka píše, že se B-spline křivka skládá z "Bézierov", což není úplně přesné, ale nemusí to být nutně nepravdivé. Dále na str. 21 obsahuje def. 2.9. drobnou nepřesnost, která však též není na újmě správnosti. Teoretická část práce je následována softwarovým zpracováním a jeho konkrétním popisem. Tato kapitola obsahuje řádně okomentované zdrojové kódy v Matlabu - komentáře jsou dostatečné pro to, aby si dle nich uživatel mohl kód upravovat dle svých potřeb. V této části by bylo vhodnější upravit strukturu kapitoly tak, aby alespoň kapitoly o metodách RANSAC a MNČ měly obdobnou strukturu (míněno vzhledem tomu, aproximujeme-li rovinou, či kvadratickou plochou). V poslední části se autorka tyto naprogramované algoritmy snaží porovnat z hlediska časové náročnosti, což je z praktického hlediska rozhodně nejzajímavější. Cíle práce, tak jak byly představeny v zadání, byly splněny. Drobné poznámky k struktuře některých částí práce již byly zmíněny. Z grafického a stylistického hlediska lze vytknout jen několik typografických detailů (pro uzavřené (a polouzavřené) intervaly jsou použity symboly relací větší než a menší než; pro kartézský součin je užito písmene x místo křížku; v práci se paralelně užívají pro označení vektorů šipky a pruhu, což působí nejednotně) a některé překlepy (např. hned v "Random Sample Consensus"). Studentka prokázala, že je schopna splnit zadání práce v požadované kvalitě a rozsahu. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 132356