SZTEFEK, J. Analýza tónových neharmonických spekter [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Jirásek, Ondřej

Student měl za úkol zanalyzovat akustické nástroje, jejichž témbr obsahuje neharmonické složky, a porovnat je s rejstříky nástrojů umělých. V číselné analýze měl rozklíčovat neharmonické vzorce a zkusit je kategorizovat. Dát je do souvislosti s harmonií, typy intervalů, číselnými poměry a také systémy ladění. V úvodní teoretické části student správně rozebírá harmonické, neharmonické a ruchové složky, v kapitole Zvukový signál popisuje druhy šumu a kategorie psycho akustiky. Kapitola o metodice, dle které mají být analyzovány neharmonicity, zůstala práce stále velmi strohá, povrchně jen o výpočtu FFT a barkových pásmech. Chybí mi v ní návaznost na systémy ladění a vůbec návrh možných kategorizací, které jsou v zadání požadovány (nejen členění dle barkových pásem a maskování v rámci nich, ale např. i členění dle rozladěnosti – odchylek vůči harmonickým poměrům, členění dle shody s ladícími systémy, členění dle možných variací neharmonicit v intervalu či souzvuku atd.). Student v kapitole Výsledky spektrální analýzy zkoumá z akustických nástrojů vibrafon, tympány, xylofon, zvonkohru, bonga, tibetskou mísu, trubicový zvon a kalimbu. Z virtuálních nástrojů analyzuje zvony, cembalo, marimbu a xylofon – stále v práci chybí typické rejstříky syntezátorů s typickými klastry vznikajícími AM, FM či RM tvořícími jeden ze zásadních témbrů elektronické hudby. Oceňuji, že do práce přibyly tabulky (s metodikou členění), kde jsou jednotlivé alikvótní složky přiřazeny do patřičného barkového pásma i k nejbližší harmonické složce. Je škoda, že student v práci více nepopsal výpočet odchylek od harmonické řady a přiřazení alikvótních složek do barkových pásem, v přiložených kódech v MATLABU je doložen výpočet FFT a barků, ale ne zařazení do barků. Je škoda, že analyzované výsledky, tabulky jsou popsány jen slovně. V závěru se nedozvíme žádné shrnutí ani náznak celkové kategorizace (např. dle počtu barkových pásem, které alikˇotní složky pokrývají, dle míry odchylek od harmonických složek apod.). Práce má špatnou formální úpravu (neoddělené popisky obrázků od textu, velké množství vakátů) a horší jazykovou úroveň. Otázka: Jak jste početně přiřadil alikvótní složky do barkových pásem?

Navrhovaná známka
D
Body
69

Posudek oponenta

Indrák, Michal

Bakalářská práce se zabývá spektrální analýzou tónově neharmonických nástrojů, přičemž autor provádí detailní analýzu osmi akustických a pěti umělých nástrojů pomocí Fourierovy transformace v prostředí MATLAB. Práce je logicky strukturovaná, teoretická část poskytuje základní informace pro pochopení zkoumané problematiky. Kapitolu „Závěr“ bych doporučoval pro přehlednost zařadit do obsahu práce. Obrazové příklady v textu nemají příliš vysokou kvalitu. I když student provedl všechna potřebná měření, v práci chybí řešení některých požadavků uvedených v zadání. Například analýza a kategorizace souvislostí mezi alikvotním spektrem, intervaly a harmonií chybí. Práce neobsahuje ani návrh vhodnosti daných barev pro různé akordy v instrumentaci. Práce nicméně splňuje základní požadavky kladené na bakalářskou práci, avšak uvedené nedostatky snižují její celkové hodnocení. Práci doporučuji k obhajobě s návrhem na známkou C 75.

Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 161927