ŠTRÚBEL, D. Hybridizační jednotka modelu elektromobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2025.

Posudky

Posudek vedoucího

Knobloch, Jan

Diplomová práce pojednává o návrhu, konstrukci a testování jednotky pro řízení a odběr energie z palivového článku a nabíjení dvoučlánkového Li-ion akumulátoru. Struktura práce má logickou posloupnost a jednotlivé kroky jsou poměrně srozumitelně popsány. Po formální stránce je práce slušně zpracovaná a čtivá. Autor účinně pracuje s literaturou, na jejíž základě navrhl, sestavil a oživil výkonovou část DC-DC měniče, který pracuje v režimu snižování, nebo zvyšování napětí. Pro řízení byla použita knihovna nástroje X2C, pomoci něhož byl také generován kód pro řídicí mikrokontrolér. Autor na své práci pracoval aktivně, průběžně a samostatně, až na závěrečné oživení, které probíhalo ve značné časové tísni. Nicméně výsledkem je zdařilá funkční řídicí jednotka, která byla schopna nepřetržitého provozu ve vytrvalostním čtyřhodinovém závodu modelů hybridních vozidel. Výsledky testování jsou shrnuty v závěrečné pasáži, kde autor uvádí několik doporučení pro dodatečné úpravy. Velmi oceňuji praktickou realizaci. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Tománek, Radek

Diplomová práce se věnuje návrhu, realizaci a ověření funkčnosti jednotky pro řízení toku elektrické energie v modelu vozidla. Je zřejmé, že práce zahrnovala značné množství činností – přípravu a naprogramování pracoviště pro měření parametrů palivového článku, samotné měření, následně návrh zapojení hybridizační jednotky, návrh plošného spoje, realizaci elektronické části, naprogramování celé jednotky a její oživení. V teoretické části jsou názorně a srozumitelně vysvětleny principy funkce palivových článků a použitých topologií DC/DC měničů. Dále jsou zde přehledně uvedeny důležité informace o použitých hardwarových komponentech a je zmíněn i ladicí nástroj X2C. Informace jsou dobře citovány. Zdá se, že při zápisu vztahu (2.8) došlo k chybě ve znaménku, protože rovnice se nerovná. V popisu praktické části bych ocenil přehlednější definici požadovaných parametrů jednotky. Po formální stránce je práce na dobré úrovni. Výskyt pravopisných chyb nebo překlepů je minimální, až na opakující se chyby v interpunkci a použití slova „řídící“ místo správného „řídicí“. Překlad pojmu dead-time jako „mrtvá zóna mezi pulzy“ působí neobratně. Těmito drobnými připomínkami však celkovou úroveň práce nijak nesnižuji. Je zřejmé, že student odvedl velké množství kvalitní práce. Diplomovou práci jednoznačně doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 168861