JURKA, A. Efekt tlumiče na limity vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Diplomová práce Adama Jurky se věnuje hledání optimálních charakteristik tlumičů pro závodní automobil. Analytické diplomové práce podobného zaměření obvykle nepřináší žádné zásadní nové poznatky, to ale rozhodně není případ této práce. Student uskutečnil velmi velké množství simulací s různými výpočtovými modely, které přinesly mnoho nových informací o vlivu charakteristik tlumičů na jízdní dynamiku vozidla. Unikátnost práce nespočívá jen v množství simulací či v rozmanitosti výpočtových metod, ale hlavně v určení tlumicích charakteristik, které by měly dobře fungovat v různorodých situacích (hladká vozovka, nerovná vozovka, brzdění, zatáčení atd.). Student si vcelku sám poradil se všemi nástrahami občas komplikovaných výpočetních nástrojů, jako jsou MSC Adams nebo Matlab Simulink, tím prokázal nejen samostatnost, ale i vytrvalost, jelikož správné odladění modelů tvořilo nemalý díl práce. Získané výsledky jsou srozumitelně a věcně komentovány a zvolené postupy jasně argumentovány. Textový rozsah práce se může zdát menší, nicméně práce splňuje všechny stanovené cíle i formální požadavky. Dle mého názoru je diplomová práce, ve které jsou jasně a stručně popsány postupy a zásadní výsledky, hodnotnější než rozsáhlé detailní popisy bez zřejmých závěrů. Diplomová práce nemá čistě analytický charakter, jelikož je čtvrtinový model validován reálným měřením. Z epidemiologických důvodů však bylo použito jen starší měření, které nebylo zcela ideální pro danou problematiku. V části věnované měření mohl být trochu detailněji popsán způsob určení dynamické síly pod kolem ze změřených dat. Tento nedostatek společně s občasnými překlepy a jinými drobnými chybami nikterak nesnižují celkově výbornou kvalitu diplomové práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Adama Jurky je zaměřena na vliv charakteristik tlumičů na jízdní limity závodního vozidla. Testování jízdních vlastností včetně nastavení vhodných charakteristik tlumičů je nejčastěji prováděno na základě subjektivního hodnocení zkušebního řidiče. Posoudit tento vliv objektivně, včetně hlubšího pochopení celého zkoumaného jízdního manévru je možné s využitím multibody modelování, což je přístup, který využil právě pan Jurka. V první části práce je stručně rozebírána konstrukce hydraulických teleskopických tlumičů, následně funkce jednotlivých nastavovacích prvků závodních tlumičů. Třetí kapitola popisuje sestavení zjednodušeného modelu vozidla v Matab/Simulink a multibody modelu v MSC Adams. Další části popisují výběr vhodných manévrů a hodnoticích kritérií. Samotná analýza výsledků simulací je v kapitole 6 a tvoří základ celé diplomové práce. Tato je zpracována velice přehledně, doplněna grafy časových průběhů veličin a hodnocení jednotlivých kritérií. Velice zajímavé je hodnocení průjezdu zatáčkou po nerovné vozovce, což je manévr, který běžně v simulacích prováděn není, ale přináší zajímavé poznatky. Obecně je práce zpracována velice pečlivě, celý text je logicky členěný a stylisticky velice dobře provedený. Je třeba ocenit zejména dobré zvládnutí obsluhy náročného programu Adams/Car. Pro ještě lepší pochopení průběhu manévru a možné zobecnění některých závěrů by bylo dobré vysvětlit i vliv dalších veličin (odklon kola, změny jízdní výšky). Celý vysvětlující text by se však možná stal méně přehledným. Celé chování vozidla je závislé na množství parametrů a jednoduše se tak popsat úplně nedá. Zároveň by bylo možné zvážit zvětšení výšky nerovností, protože rychlosti tlumičů jsou relativně nízké (nerovná vozovka). Diplomová práce splnila zadání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 124188