TVRDÝ, R. Návrh výměníku tepla pro tepelné čerpadlo [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Práce předložená studentem Bc. Radkem Tvrdým popisuje postup návrhu trubkového a deskového výměníku tepla, který by měl sloužit pro teplené čerpadlo. Samotnému výpočtu předchází teoretická rešerše. Výtku mám k absenci propojení rešerše a výpočtu, kdy informace z rešerše nebyly vůbec použity. V rámci práce došlo k několika zjednodušením, některé kroky a rozhodnutí nejsou korektně zdůvodněny a větší pozornost by mohla být věnována optimalizaci návrhu. Slabší je práce se zdroji, kdy pro některé údaje chybí odkazy čerpání. Student pracoval samostatně. Po grafické a formální stránce není práci co vytknout. Práce naplňuje zadané cíle. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou C/dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená diplomová práce se zabývá návrhem výměníku pro tepelné čerpadlo. Práce je rozdělena na tři hlavní kapitoly. V rešeršní části se student věnuje teorii tepelných čerpadel a výměníku pro TČ. Tyto kapitoly považuju za celkem přehledně z pracované. A nemám k nim krom stylistiky větších výtek. V návrhové části se student věnuje návrhu trubkového a deskového výměníku pro dané tepelné čerpadlo. Trubkový výměník byl navržen metodou Bell-delaware. Struktura tohoto výpočtu je jasně daná a je patrná i v předložené práci. Bohužel k této části mám celou řadu připomínek a výtek. Přestože je navrhován kondenzátor, který částečně slouží i ke schlazeni přehřátých par, není tato skutečnost brána v potaz. Myšlenkově je nutné výpočet rozdělit na chladič a kondenzátor, pro které se počítají součinitele přestupu tepla a teplotní spády zvlášť. Toto považuji asi za největší problém výpočtu. Pokud by student ukázal, že poměr energii potřebných na schlazeni a kondenzaci par je třeba 1:10, tak bych pochopil že se část na chlazení zanedbává a kompenzuje se to pouze naddimenzováním plochy. Tato úvaha zde ale není popsána. Dále nerozumím tvaru charakteristického rozměru v rovnici 3.38. Pro kondenzaci na vnější straně trubky se používá zpravidla vnější průměr, nebo obvod v různých obměnách. Další problém vidím na straně výpočtu tlakových ztrát na straně kondenzace. Použitý postup uvažuje pouze jednofázové proudění a při kondenzaci máme fáze dvě. Hlavním problémem je změna rychlosti v důsledku kondenzace a zvyšování hydraulických odporu vlivem hromadění kondenzátu, který když není vhodně odveden, tak dokáže vytvořit hydraulickou zátku. To zde není vůbec bráno v úvahu. V práci mě nadále chybí aspoň nákres, když už ne výkres výměníku, aby bylo patrné, jak si to student vlastně představuje. V celé práci nejsou vyjádřeny rychlosti médii, které jsou důležité pro praktickou správnost navrženého řešení. Podle mého výpočtu je rychlost chladící vody v trubkách 0,6 m/s, což považuji za téměř stojatou vodu a vlivem tepla by zde docházelo k velmi silnému zanášení. Mezi stylistické problémy potom můžu zařadit zbytečné mezery na koncích stránek nebo značka „krát“, která má v této práci podobu jakési hvězdičky. Přes uvedené výtky práce splňuje formální požadavky kladené na diplomovou práci a vytyčené cíle, a proto práci doporučuji k obhajobě. Vzhledem k výše uvedeným výtkám musím snížit hodnocení a hodnotím stupněm D (Uspokojivě).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 157768