NEČAS, Z. Vypracování příkladů pro výuku rozpadů sestav v Inventoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Student se ve své práci zabýval rozšířením tématu rozpadů sestav pro nově vyučovaný předmět 3CC. Náplní bylo zejména vytvořit nové podklady pro cvičení a poskytnout tak studentům navštěvujícím tento předmět další možnosti procvičení na jiných materiálech, než které jsou probírány ve cvičení. Hlavním výstupem jsou tedy 3 sady podkladů, vždy obsahující prezentaci s instrukcemi a data pro Autodesk Inventor. Každá z prezentací je pak navržena pro mírně jiný výstup, jako je například video, či montážní návod. Úvodní část práce je rozpracována kvalitně a pozitivně hodnotím zejména jistý přesah mimo CAD systémy, kdy student uvedl počátky využití rozpadů sestav včetně novodobých aplikací. Modely pro příklady jsou voleny vhodně jako jednoduché sestavy, ve kterých se uživatel rychle zorientuje. Velkým přínosem pro téma je také rozšíření práce do tématu formátů videí a kodeku XVID, které nezkušenému uživateli poskytne ucelený návod, jak vytvořit kvalitní, ale přitom stále relativně malé video. Jedinou výtku mám k častému střídání rodů v textové části práce a prezentacích. Časté přepínání mezi činným a trpným rodem a dále střídání osob působí rušivě a prezentacích to bude nutné upravit. Zde se ale jedná o drobnost, která nepřekáží dobrému hodnocení práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Hodnocená bakalářská práce se zabývá problematikou rozpadů sestav v CAD modeláři Inventor se zaměřením na výukové úlohy, které tuto problematiku pokrývají. Celkově hodnotím předloženou práci kladně. A to zejména vytvořené příklady, které formou prezentací popisují postup práce v Inventoru, podle kterého můžou následně studenti vytvořit podobný výstup a tímto se i naučit potřebné nástroje a funkcionality. Shrnutí současného stavu poznání je poměrně stručné. Vzhledem k tomu, že k problematice patrně existuje velké množství zdrojů – knihy, blogy, webové stránky nebo třeba videa na serveru YouTube, je pro mě trochu zarážející, že tato oblast není nijak pokrytá a zmapovaná. Analýza problému pak navíc vyvozuje závěry, které ale z kritické rešerše nejsou nijak patrné (v rešerši nejsou popsány žádné existující zdroje k tvorbě rozpadů sestav v Inventoru). Kapitola 4, Materiál a metody, je velmi stručná, ale z hlediska zaměření a obsahu práce pochopitelné. Přece jen bych uvítal popis, co bude tematicky nebo obsahově pokryto v jednotlivých 3 příkladech/prezentacích, tzn. přesunout to, co je v kapitole výsledků 5.12, do kapitoly 4. Pak by také zahrnutí některých kapitol ve výsledcích dávalo větší smysl. Poněkud duplicitní jsou informace ohledně formátů videa a jejich výhod a nevýhod (kapitola 2.3.3 a 5.10). Zároveň mi obecně přijde kapitola 5.10 poněkud zbytečná. Informace o jednotlivých kodecích jsou poměrně detailní, ale zároveň pro toto zaměření práce mi nepřijdou příliš užitečné a jsou velmi popisné a popisují vlastně jen to, co uživatel v okně vidí a může zadat nebo změnit. Pokud je tu tento typ informací uveden, měly by zde být alespoň uvedeny nějaké doporučené hodnoty pro konkrétní způsoby využití. Popis alternativního prostředí v SW Solidworks (případně dalších CAD softwarech) bych doporučil umístit spíš do kapitoly 2. Co se týče vytvořených příkladů, působí na mě dobře jak výběr sestav, tak zpracování prezentací. Sestavy mají přiměřenou složitost a i když první dva příklady působí jednodušším dojmem, zjevně si na nich studenti mají osvojit základní nástroje tvorby rozpadů sestav. Třetí příklad působí velmi dobře a prakticky. V prezentacích jsou drobné nedostatky (např. číslo v kolečku na nesprávném místě, chybějící číslo na daném slidu – příklad 2, slide 11; v prezentaci ke 2. příkladu není na konci jasně zmíněný požadavek na tvorbu výstupu) a grafická stránka by někdy mohla být lepší. Celkově hodnotím práci i přes všechny zmíněné nedostatky jako zdařilou, protože jejím hlavním cílem byla tvorba příkladů a cíle práce jsou tedy splněny, a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 139510