ŽABA, T. Realizace edukační úlohy na experimentální stanici pro modelování předepjatých šroubových spojů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Autor provedl poměrně širokou rešerši na téma realizace předpětí u šroubových spojů a jeho vztahu s utahovacím momentem. Na tuto oblast také zaměřil výukové úlohy. Původně byla představa ještě více rozšířit možnosti experimentální stanice, což by pravděpodobně bylo finančně nákladné. Proto student mohl alespoň krátce naznačit jak by si představoval realizaci úlohy s provozním zatížením, o které se zmiňuje v závěru práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená DP se zabývá výukovou úlohou pro experimentální stanici na modelování předepjatých spojů. Výstupem měla být upravená experimentální stanice umožňující snadnou a rychlou manipulaci ve výuce a výukové podklady využívající stanici pro k praktickému seznámení studentů s možností měření předpětí ve šroubu a k poznání vzájemné relace mezi utahovacím momentem, vzniklým předpětím a účinností šroubu. V rámci realizace DP diplomant identifikoval nedostatky pořízené testovací stanice G.U.N.T TM 320, pro její nasazení ve výuce na ÚK a navrhl její modifikaci. Namísto pohybového šroubu, jenž sloužil k utahování matice, byl použit momentový klíč a (dle diplomanta) nevhodný analogový úchylkoměr, byl nahrazen úchylkoměrem digitálním. Dále bylo zařízení upraveno tak, aby kromě šroubů M8 mohly být testovány také šrouby se závitem M6 (byla navržena a vyrobena nová pojistka proti pootočení pro matici se závitem M6). K navrženým úpravám nemám vážnějších výhrad. V předložené práci jsem nalezl řadu nedostatků jenž je možné rozdělit do 3 skupin: na věcné, nedostatky výukové a formální. Z důvodu nedostatku prostoru (3000 znaků) uvádím v elektronické verzi pouze věcné nedostatky. Ostatní připomínky budou přiloženy jako příloha k tištěné verzi posudku. Na str. 45 je uvedeno, že na použitém momentovém klíči lze nastavit hodnotu utahovacího momentu +-4% (patrně převzato z podkladů dodaných výrobcem). V kapitole 5 je pak na několika místech zmíněn obecný údaj převzatý z literatury, že u momentových klíčů bývá přesnost utahovacího momentu +-25%, což je v rozporu s tvrzením na str. 45. Tento údaj se pak využívá i při interpretaci naměřených dat. Numerickým výpočtem (viz kap. 5.2) byla stanovena deformační konstanta spoje. Byl konstatován nesoulad mezi vypočítanou hodnotou a hodnotou uváděnou výrobcem. Bez bližšího komentáře byla ale dále používána hodnota uváděná výrobcem. Názorem oponenta je, že se nemusí jednat o nesoulad mezi vypočítanou hodnotou a hodnotou uváděnou výrobcem a to z toho důvodu, že tato konstanta je závislá na místě stanovení deformace. Považuji za vhodné, aby před tvorbou jakýchkoliv dalších závěrů, byl vyjasněn problém (ať již experimentálně nebo přesnějšími výpočty) k jakému místu na přípravku se konstanta vztahuje. Měřící přípravek byl upraven na možnost použit šroubu se závitem M6 (původně jen M8), který byl dokoupen. V příloze 2, tedy v podkladu pro cvičení se šroubem se závitem M6, byly bez jakéhokoliv komentáře převzaty parametry, jenž se vztahovaly ke šroubu M8. Toto má pravděpodobně za následek systematické podhodnocování vypočítaných dat, vůči datům experimentálním. Myslím si, že nebylo v rámci DP využito všech možností jenž pořízená stanice nabízí pro výuku na ÚK. Vzhledem k výše naznačeným nedostatkům (a nedostatkům uváděným v příloze) po stránce věcné, formální i výukové, navrhuji hodnocení C. Uvedené nedostatky neznemožňují zcela využití výsledků práce, proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 33607