PTÁČEK, M. Modely přestupu tepla a přívodu tepla pro zážehové motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Štětina, Josef

Tématikou diplomové práce jsou „Modely přestupu tepla a přívodu tepla pro zážehové motory“. Téma práce navazuje na bakalářskou práci, kterou student řešil. Práce je orientována na pochopení 0D a 1D modelování termodynamických dějů a přenosu tepla v nepřeplňovaných zážehových motorech. Proto tyto rozbory student musel vytvořit modely v prostředí MATLAB a GT-SUITE a tyto i ověřit pomocí indikace spalovacího motoru. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text. Práce obsahuje všechny povinné části. Student na tématice pracoval po celé dva roky magisterského studia a práci pravidelně konzultovat, Student k práci využil širokou škálu zdrojů hlavně odborných knih a také internetové zdroje, všechny zdroje správně cituje. Práce má celkem 93 stran textu a obsahuje jako přílohy MATALB skripty, GT-Power model a soubor s naměřenými daty. Práce od začátku byla orientována na motor, který je instalován v laboratořích ÚADI pro výukové účely, protože se předpokládá, že výsledky práce budou využity ve výuce předmětu Teorie spalovacích motorů. Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Klimeš, Lubomír

Tématem diplomové práce Martina Ptáčka jsou analytické modely přestupu a přívodu tepla v zážehových spalovacích motorech. Práce obsahuje 77 stran a je členěna do 10 kapitol včetně úvodu a závěru. V jednotlivých kapitolách je nejdříve uvedena nezbytná teorie k termodynamickým cyklům, mechanismům přenosu tepla mezi pracovní látkou a válcem a způsobům modelování přívodu tepla do pracovní látky, tj. hoření. Jedna kapitola je rovněž věnována popisu měřicí trati, pomocí které byla provedena indikace zvoleného zážehového motoru, jenž byl použit pro srovnání a ověření počítačového modelu. Kapitola pátá obsahuje popis termodynamického modelu spalovacího motoru, použité vztahy a postupy pro výpočet dílčích parametrů a veličin modelu. Kapitola šestá je parametrickou studií, která se zaměřuje na kvantifikaci vlivu jednotlivých parametrů vyvinutého modelu na charakteristické veličiny popisující chování motoru. V sedmé kapitole je uveden popis a postup tvorby modelu zážehového motoru v komerčním simulačním nástroji GT-Power. Poslední kapitola osmá pak uzavírá celou práci a obsahuje přehledné srovnání studentem vytvořeného modelu s modelem vytvořeným v nástroji GT-Power a s experimentálně stanovenými daty z indikace motoru. Práce je čtivá, autor práce své myšlenky dobře formuluje, jednotlivé odstavce a kapitoly na sebe logicky navazují. Některá tvrzení jsou ale nepřesná, nevhodná, nesprávná či nejasně formulovaná (např. tvrzení “úkolem motoru je vytvářet práci” na straně 15, “chemické reakce jsou zamrzlé” na straně 18 nebo “příčinou změny hustoty je proměnlivost teploty tekutiny” na straně 20, rovnice (2.5) nepopisuje hustotu tepelného toku mezi dvěma rovnoběžnými deskami, rozdíl mezi teply Q_H a Q_P v rovnici (1.10) apod.). V práci se objevuje malé množství překlepů či hrubek, text je sepsán pečlivě a doplněn velkým počtem grafů, ve kterých autor demonstruje a diskutuje chování modelu a jeho dílčích parametrů. Oceňuji, že se autor rozhodl pro práci, která zahrnovala jak experimentální část (indikaci zvoleného motoru), tak i vývoj počítačového modelu. Hlavní přínosy autora vidím (a) v provedené parametrické studii, ve které jsou postupně jednotlivé dílčí parametry a jejich vliv na chování motoru analyzovány a diskutovány a v (b) provedeném srovnání vytvořeného modelu s modelem sestaveným v komerčním nástroji GT-Power a s experimentálně stanovenými daty. Dle mého názoru student svojí prací prokázal, že je schopen na požadované odborné úrovni zpracovat zadaný inženýrský problém a prezentovat jeho řešení. Z formálního hlediska je práce zpracována na dobré úrovni s některými menšími nedostatky. Mezi ně patří zmíněné překlepy a hrubky, nesprávné číslování rovnic (čísla rovnic by měla být v textu vždy v okrouhlých závorkách), význam symbolů by bylo při prvním výskytu vhodné vysvětlit v textu (aby čtenář nemusel listovat na Seznam použitých symbolů a zkratek), část s uvedením použitých zdrojů by se měla jmenovat Seznam použitých zdrojů a ve všech grafech by bylo vhodnější pro lepší čitelnost a odečítání hodnot zobrazit mřížku (grid). V některých částech používá autor pro formulace první osobu jednotného čísla, ale bylo by vhodnější tyto formulace sjednotit se zbytkem práce, ve které je použit trpný rod. Práce obsahuje všechny požadavky na ni kladené, cíle práce byly dle mého názoru zcela splněny. Práci hodnotím jako kvalitní, doporučuji ji k obhajobě a navrhuji její hodnocení velmi dobře/B.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 124216