VEJVODA, Z. Experimentální hardwarový hudební nástroj na principu FM syntézy řízený bezkontaktním ovladačem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.
viz posudek v příloze
Cílem práce bylo navrhnout a zrealizovat experimentální elektroakustický hardwarový hudební nástroj, moderní novým řízením parametrů FM syntézy pomocí bezkontaktního ovladače. Student v bakalářské práci prokázal, že rozumí problematice technické, hudební i estetické. Navrhl a technicky nástroj zkonstruoval i do určité úrovně jej hráčsky otestoval. Částečně a to především slovně v práci shrnul poznatky, jak nástroj funguje a jak se na něj hraje. Je škoda, že písemná práce má poměrně obsáhlou teoretickou část (do hloubky se věnuje futurismu, konkrétní hudbě a jejím představitelům), technickým parametrům syntéz, ale v analýze, čím je experimentální nástroj jedinečný, jaké barvy oproti tradičním analogovým i digitálním syntetizérům přináší, je skoupější. Technický popis nástroje je přehledný, pozor ale na tvrzení že "…. zapříčiní vznik lichých harmonických složek, které v obdélníkovém signálu se střídou 1:1 nejsou přítomny…". Naopak obdélníkový signál se střídou 1:1 obsahuje pouze liché složky! Nakonec student hodnotí barvu nástroje jako „non tónovou“. To je ale v dnešní době, kdy dokážeme detailně a pomocí připravených algoritmů rychle analyzovat spektrum, málo! Co dělení spektra na složky harmonické, kvaziharmonické (tedy inharmonické) a ruchové? Poměry mezi nimi a tím i získávání nových osobitých valérů? A co průběh a ovlivňování těchto procesů v čase? Práci by v závěru prospělo rozvedení, čím se liší nový FM experimentální nástroj od syntetizérů? Umí tak detailně řídit a ovlivňovat postranní pásma, hlavně co se rozladění, tedy inharmonicit týká? Pokud ne, v čem jsou jeho silné stránky a příležitosti? V plynulejším a jedinečném ovládání transientů nebo vůbec barevných procesů v čase? Kolečka pitch a modulation na klávesových nástrojích nám příliš prostoru nedávají! Je škoda, že k práci nejsou připojeny zvukové vzorky, které by nové valéry demonstrovaly. Rovněž grafy se spektrogramy barev by hodně o novém nástroji prozradily. Prospěl by i nákres ovládání nástroje - jaká technika hry je pro instrument typická, pro jaké hudebníky bude asi určen.
eVSKP id 125878