KOLEGAR, V. Jeřábová kočka mostového regálového jeřábu nosnosti 30t [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem jeřábové kočky mostového regálového jeřábu s nosností 30 000 kg, který je určený pro manipulaci s ocelovými svitky umístěnými v regálech skladu. V úvodní části je provedena stručná rešerše mostových jeřábů se zaměřením na jeřáby stohovací. Následuje zdůvodněný koncepční návrh, který vychází ze zkušeností firmy KPC, a.s., se kterou při řešení diplomant spolupracoval. Dále následují podrobné výpočty jednotlivých částí mechanismů jeřábu (zdvihového a otočného rámu kočky). Provedené výpočty vypovídají o nadprůměrných znalostech diplomanta, vynikající orientaci v technických předpisech a normách, které se vztahují k jeřábům a jejich mechanismům. V závěru technické zprávy je provedena napěťová statická analýza otočného rámu kočky a pevného vedení s uchopovacím zařízením. Velmi pečlivě je v souladu s technickými předpisy provedeno posouzení zatížení a vytvořeny jejich rozhodující kombinace. Součástí práce je i výkresová dokumentace – sestava otočného rámu se zdvihem a sloupem pevného vedení, sestava zdvihového ústrojí a svařovací sestava uchopovacího mechanismu. Práce je zpracována velmi pečlivě a přehledně a nemám k ní žádné zásadní výhrady. Student svoji práci se mnou, jako vedoucím práce pravidelně konzultoval. Předložená práce je původní a zcela splňuje požadavky zadání. Má jednoznačně nadprůměrnou úroveň. Diplomant ve své práci prokázal velmi dobrou znalost studovaného oboru a schopnost budoucí samostatné konstruktérské práce. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Ze strany diplomanta se jedná o poměrně komplexní a kvalitní zpracování základních částí jeřábové kočky v rozsahu daném zadáním diplomové práce. Jako hlavní pozitiva práce hodnotím především následující: + zdůvodnění volby daného typu koncepce mechanismu zdvihu + výpočet způsobilosti zdvihového lana dle harmonizované normy ČSN EN 13001-3-2 + přidání závitové drážky na začátek drážek lanového bubnu pro kompenzaci prodloužení lan a možnosti seřízení horní polohy zdvihu + volbu soudečkové spojky mezi převodovkou a lanovým bubnem + kvalitní zpracování skořepinového modelu v programu MSC Apex, s využitím adekvátních náhrad různých spojů a kontaktů, optimalizací sítě modelu ve vhodných místech konstrukce apod. + výpočet konstrukce kočky v několika polohách natočení + velké množství kombinací, které výpočtová norma ČSN EN 13001-3-1+A2 zahrnuje, jsou přehledně setříděny v souhrnné tabulce + návrh na možnou optimalizaci částí konstrukce + obecně použití aktuálně platných hlavních norem pro návrh jeřábů a jeho dílčích částí + zpracování uceleného názorného 3D modelu sestavy kočky + solidní zpracování výkresové dokumentace pro základní představu provedení kočky + přehlednost a gramatickou úroveň práce, s minimem překlepů Mezi menší chyby, nedostatky a nejasnosti diplomové práce řadím tyto: - str. 24 - počet ohybů lana bude menší, než je uvedeno ve výpočtu - str. 43 - hmotnost pláště bubnu je soustředěná do jednoho bodu, nikoliv spojitě - str. 52 - v pevnostním výpočtu čepu bubnu by zvolený koeficient bezpečnosti měl být vyšší než 1, jinak by v čepu bubnu nezůstala žádná rezerva v únosnosti - str. 55 - ohybový moment čepu bubnu bude mít mezi průřezem III a IV klesající charakter, napětí tedy bude nižší - str. 58 – ve vzorci (6.6) není dostatečně zohledněn moment setrvačnosti brzdového bubnu (moment setrvačnosti brzd. bubnu je uveden cca 3x větší jak motoru) - str. 61 - výpočet max. přenášeného momentu převodovkou z plného výkonu motoru je poměrně konzervativní přístup – převodovka zdvihu přenáší v podstatě pouze statický moment od břemena, zbývající moment motoru se využije na rozběh motoru a brzdového bubnu Souhrn: Diplomant splnil všechny body zadání diplomové práce, ve které vhodně používá potřebné výpočty, vyvozuje logické závěry a správně využívá dosažených výsledků k dimenzování a ověření vybraných nebo navržených komponent a dílů. Práce je na velmi dobré úrovni.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 154689