LANGR, F. Bezpečnostní systémy vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.
Bakalářská práce je zaměřena na návrh a konstrukci modelu automobilu s integrovanými bezpečnostními prvky. Úvodní část popisuje poměrně zeširoka využívané bezpečnostní systémy běžných automobilů, jejichž aplikace na navrhovaný demonstrátor je však poměrně omezená, uplatní se pouze senzory vzdálenosti pro detekci překážky. Následuje podrobný popis konstrukce modelu. Tato část práce je rozhodně nadprůměrná, student vývoji modelu a jednotlivým iteracím dílů tvořených pomocí 3D tisku věnoval velké úsilí. Samostatně vyřešil veškeré detaily i volbu materiálů. V další části jsou detailněji popsány uvažované senzory vzdálenosti – ultrazvukový, optický time-of-flight a LIDAR. Navržená elektronika představuje základnu pro vývojový kit s mikrokontrolérem STM32, obsahuje potřebné budiče motorů, komunikační rozhraní pro senzory a napájecí obvody. Použitá koncepce a její realizace je pro navrhovanou aplikaci vhodným řešením. V poslední části bohužel postrádám lepší implementaci zadáním požadovaných funkcionalit. Vytvořený firmware realizuje pouze základní ověření funkcí, jako je řízení PWM jednotlivých motorů a reakce na detekovanou překážku. Vyhodnocení funkční bezpečnosti navrženého řešení tedy student omezil pouze na implementaci zastavení motorů v případě detekce překážky pomocí ultrazvukového senzoru. Optické senzory a LIDAR je sice možné hardwarově připojit, ale nejsou implementovány, stejně jako dálkové ovládání. Z formálního hlediska je zpracování průměrné, práce místy obsahuje pravopisné chyby, zejm. čárky ve větách. Přes uvedené výtky k závěrečné části a implementaci firmwaru oceňuji demonstraci základní funkce s využitím navrženého hardwaru a zejména množství práce na mechanickém řešení modelu.
Student měl za úkol realizovat demonstrátor bezpečnostních systémů ve vozidlech, k čemuž si vybral systém nouzového brzdění implementovaný v modelu auta. Demonstrátor následně vyrobil a funkci v primitivní formě implementoval. V úvodu práce je z mého pohledu klíčová rešerše reálných automobilových systémů, která je ale velmi povrchní a nekompletní. Obsahuje všeobecně známé informace bez uvedení souvislostí s konstrukcí demonstrátoru. V popisu senzorů bych očekával kvalitativní porovnání (rychlost odezvy, dosah, rozlišení, odolnost vůči okolním vlivům). Není zřejmý rozdíl či vztah mezi asistenčními systémy a aktivními bezpečnostními systémy. Kapitola 2.4 se zbytkem práce nesouvisí, ani nepopisuje bezpečnostní systémy vozidel. Za vážný nedostatek považuji absenci požadavků na navrhovaný systém: parametry elektromotorů, parametry senzorů (s ohledem na rychlost a zrychlení vozítka), kapacitu akumulátoru atd. Popis mechanické konstrukce vozítka a její výroby metodou 3D tisku je poměrně obšírný, ale obsahuje pouze povrchní popisné informace, bez technických detailů. Není zřejmé, proč student věnoval návrhu mechanické konstrukce tolik úsilí. Následuje popis několika senzorů vzdálenosti použitelných pro vozítko a jejich porovnání provedené v rámci jedné tabulky. Postrádám dosažitelnou přesnost, odezvu a četnost měření senzorů, což jsou z mého pohledu klíčové parametry pro uvažovanou aplikaci. Pasáž o dálkovém ovládání je poněkud banální. V poslední kapitole se student věnuje popisu použitých elektronických komponent, včetně návrhu desky s budiči motorů. Na konci práce je pak vývojový diagram programu, který má demonstrovat funkci bezpečnostního systému. Ten je však zcela triviální a nemá prakticky nic společného s reálnými systémy v automobilech. Kladně hodnotím schopnost studenta navrhovat a technologií 3D tisku realizovat mechanické komponenty. Zbytek zadání práce ale splnil pouze v minimálním rozsahu, výsledný demonstrátor neplní požadovanou funkci.
eVSKP id 141624