SEREDA, A. Studium interakcí hyaluronanu a albuminu metodou SEC-MALLS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2014.
Předkládaná práce se zabývá poměrně novým směrem, interakcemi hyaluronanu a albuminu, která navazuje na předchozí práci a rozšiřuje ji o využití dalších metod, zejména SEC-MALLS. Studentka se při vypracování musela potýkat s poměrně náročnou experimentální analytickou technikou a studiem partií, které se vyučují až v magisterském studiu. Teoretická část její bakalářské práce je poměrně rozsáhlá, možná někdy i příliš, s pěkně zpracovanou současnou problematikou interakcí zkoumaných molekul. Experimentální, respektive výsledková část je dost rozsáhlá, která navíc ještě není kompletní a tím rozsah práce již připomíná, v některých ohledech, práci diplomovou. Výtky by se daly najít v grafické podobě, která občas nesplňuje některá typografická pravidla pro FCH, jako vystředění obrázků, odsazení kapitol od hlavního textu apod. Některé chyby lze nalézt v češtině (gramatika, diakritika, správné koncovky, stylistika vět), což je ale vzhledem k cizímu původu studentky docela pochopitelné. Diskuse je v některých případech až moc detailní ve smyslu, že některé trendy nemusí být reprodukovatelné, a někdy jsou formulace interpretací dat trochu komplikované a obsahují nepřesnosti. Některá tvrzení by potřebovala být prokázána dalšími experimenty či jinými metodikami a bývají někdy odvážná. Jako vedoucí musím vyzdvihnout velké pracovní nasazení i motivaci studentky, která se snaží přijít věcem na kloub, kdy experimentálně provedla a vyhodnotila velké množství výsledků. Při vypracování byla aktivní a projevila i jistou dávku samostatnosti. Proto doporučuji její práci k obhajobě a i přes výtky navrhuji hodnocení stupněm „A, výborně“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Alena Sereda studuje ve své bakalářské práci poměrně aktuální téma elektrostatických interakcí hyaluronanu s globulárním proteinem hovězího sérového albuminu (BSA). Práce vychází z dlouhodobého výzkumu na Fakultě chemické VUT zabývající se modifikací hyaluronanu zejména pro účely tvorby nových nosičových systémů cílených léčiv. Alena Sereda tuto oblast inovuje o poměrně nový způsob studia interakcí v těchto systémech pomocí technik rozptylu světla. Zejména oceňuji využití vysoce sofistikované metody SEC-MALS jako hlavní měřící metody. Z dalších technik rozptylu světla byla využita metoda dynamického rozptylu světla pro studium změn velikostí částic a metoda elektroforetického rozptylu světla pro měření změn zeta potenciálu – potažmo změn ve stabilitě studovaných vzorků. Teoretická část práce představuje poměrně zdařilou rešerši jednak obou studovaných látek – hyaluronanu a BSA a rovněž také instrumentálních metod využitelných pro studium dané problematiky. Zejména část zabývající se výčtem a popisem metod použitelných pro charakterizaci interakcí v obdobných systémech, jako byl studován v této práci, považuji za velmi zdařilou a důkladnou. Co se týče formální stránky práce, typografie a jazykové úrovně zpracované práce, mám k práci poměrně dost výhrad. Jako obrovský nedostatek práce považuji často dost nelogické a nečtivé formulace. Věty na sebe často významově vůbec nenavazují. V budoucích pracích bych doporučoval jazykovou korekci. Zejména překlep hned na počátku práce, kdy nám studentka popisuje "Kíčová slova" je poněkud úsměvný. Když neberu v potaz překlepy a významové chyby, očekával bych rovněž větší důslednost alespoň v typografii. Studentka má často jednu opakující se věc různě naformátovanou. Rovněž mi například u většiny obrázků použitých v teoretické části práce chybí citace v titulku. Jako nedostatek je třeba zmínit horší kvalitu některých použitých obrázku (Obr. 5, 7, 8, 11) a zároveň fakt, že když je psaná práce česky měly by být i popisky v obrázcích česky (Obr. 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14). Zejména Obr. 13 by měl být výrazně upraven, aby ho bylo možno uvádět v bakalářské práci. V experimentální části jsou poměrně podrobně popsány postupy přípravy vzorků a rovněž nastavení přístrojů pro měření. To hodnotím rozhodně pozitivně. V kapitolách diskutujících naměřené výsledky postrádám vždy nějaký úvod k danému vyhodnocení. Rozdělení na jednotlivé části považují za vhodné a logické. Ovšem odůvodnění některých naměřených výsledků považuji za poněkud odvážné. Příkladem je tvrzení, že BSA má nulový gyrační poloměr. V případě, že nebyl problém na detektoru, je tento fakt způsoben spíše tím, že globulární částice BSA poskytují izotropní rozptyl světla. Nevykazují úhlovou závislost v rozptylu světla a z definice u nich není možné stanovit gyrační poloměr. Alena Sereda v práci využila ke studiu interakcí systému hyaluronan – BSA měření na dvou přístrojích (SEC-MALS, Zetasizer Nano ZS). Ve výsledcích postrádám vzájemnou diskuzi dat a jejich porovnání zejména z hlediska charakterizace pomocí hydrodynamického poloměru resp. průměru, který poskytují oba přístroje. Pro příště také doporučuji ujednotit použité značení. V diskuzi výsledků je v grafech například koncentrace přidaného BSA značena na ose x zkratkou "c BSA" dále "koncentrace BSA", ale i "konc-ce BSA" a "[BSA]". Některé prezentované grafy jsou méně přehledné. Je to zejména kvůli velkému množství použitých řad a různých prezentovaných závislostí zahrnutých vždy do jednoho grafu. Graf 9 a Graf 12 ve formě v jaké jsou prezentovány, by měly být zahrnuty spíše v příloze jako příklad výstupu z měření. Pro použití v kapitolách diskutujících naměřené výsledky by měla být spíše data exportována z měřícího softwaru a grafy následně vytvořeny znovu pomocí programů pro zpracování naměřených dat jako je např. MS Excel či Origin apod. Rovněž bych doporučoval v práci používat SI jednotky. Zejména koncentrační veličiny nepsat ve formátu g/L resp. M ale spíše g•dm3 a mol•dm3. Naopak závěrečné shrnutí podstatných výsledků práce se studentce velmi podařilo, což hodnotím pozitivně. Bakalářská práce Aleny Seredy i přes výše uvedené nedostatky z praktického hlediska rozhodně splnila požadavky definované v jejím zadání. Tuto práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji stupněm "dobře" (C).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | C | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | C | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | D | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | C | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 70098