KUBÁČKOVÁ, M. Analýza kvasinkové DNA pomocí pulsní gelové elektroforézy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Márová, Ivana

Studentka řešila diiplomovou práci ve zkráceném čase, poněvadž v zimním semestru 2.ročníku NMgr. stupně absolvovala výměnný pobyt v zahraniční v rámci programu Erasmus. I přes časové omezení studentka přistupovala k řešení všech dílčích úkolů diplomové práce samostatně, iniciativně a se zájmem. V rámci experimentálně poměrně náročné práce zvládla řadu metod od kultivačních technik a práce s mikroorganismy přes mutagenezi, chromatografické a elektromigrační metody až po náročnou molekulární techniku pulsní gelové elektroforézy. Výsledky získané v průběhu řešení diplomové práce představují jednak cennou experimentální základnu pro navazující práce a rovněž byly nebo jsou přijaty k prezentaci jako součást několika sdělení na mezinárodních i národních konferencích i v odborném tisku. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem hodnotím celkovou aktivitu diplomantky stupněm výborně (A) a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků B
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Závěry práce a jejich formulace A
Celkový přístup k řešení úkolů B
Využívání konzultací při řešení práce A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Drábková, Michaela

Předložená diplomová práce byla zpracována na téma "Analýza kvasinkové DNA pomocí pulzní gelové elektroforézy" se zaměřením na optimalizaci podmínek izolace kvasinkové DNA a analýzy chromozómů elektroforeticky. Byla provedena také srovnávací analýza karyotypů karotenogenních kvasinek. Zadané cíle práce byly splněny a výsledky byly prezentovány ve 11 grafech (8 grafů v rámci přílohy) a 41 obrázcích. Připomínky k interpretaci výsledků: 1. Sjednotit gramatickou stránku psaného textu ("s" a "z"). 2. Rozšířit zkratky na všechny používané v celém obsahu práce. 3. Sjednotit charakter popisu tabulek a obrázků. 4. Jednotlivé popisy experimentů uváděné v tabulkách či popisech k analýzám by měly být ucelené a popisovat přehledně danou analýzu (napr. str. 73, obr. 39). 5. Izolace kitem (str. 62) není popsána v postupech izolací v experimentální části práce. 6. Špatně uvedené číslo kapitoly v odkazu na str. 65 - odkaz na kap. 4.3.7.2 Otázky: 1. V teoretické části práce (str. 12 - Rozdělení kvasinek) bylo zmíněno, že pouze aerobní kvasinky mohou být pigmentované. Můžete vysvětlit čím je toto dáno a jaký význam mají karotenoidy v buněčné stěně mikroorganismů? 2. Proč byly v rámci práce zkoumány právě vybrané druhy karotenoidních kvasinek? A proč jejich kultivace kvasinek byla prováděná pouze do 50. a 80. hodiny? 3. Dle jakých kritérií byly vybírány postupy dezintegrace kvasinek a potupy pro izolaci DNA z kvasinkových buněk v rámci provedené optimalizace izolačních postupů a dle čeho byly nastaveny podmínky elektroforetické separace DNA. 4. V rámci práce byl zkoumán vliv mutagenu na karotenogenní kvasinky s předpokladem následné nadprodukce karotenoidů. Jakým způsobem je možné vysvětlit, že kvasinky kultivované pod vlivem mutagenu jsou schopné vyšší tvorby karotenoidů, popř. jakým způsobem byly ovlivněné syntetické dráhy karotenoidů v případě působení mutagenu na kvasinkové buňky?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce B
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Využití literatury a její citace B
Úroveň jazykového zpracování B
Formální úroveň práce – celkový dojem A
Závěry práce a jejich formulace A
Navrhovaná známka
A

eVSKP id 33051