MACURÁKOVÁ, V. Interakce půdní organické hmoty s polutanty studovaná mikrokalorimetrickými technikami [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2020.
Studentka Bc. Viktoria Macuráková se měla dle zadání práce věnovat studiu interakcí půdní organické hmoty s běžnými polutanty. Tyto interakce měla studovat s využitím mikrokalorimetrických technik. Nutno podotknout, že jsem z celé závěrečné práce, stejně jako z přístupu studentky k řešení problému, zklamán. Studentka přistupovala k řešení experimentálních problémů velmi laxně a i přesto, že na samotné řešení měla dostatečné množství času, vzhledem k tomu, že studium již dříve prodlužovala, nechávala veškeré věci spojené s diplomovou prací na poslední chvíli. Teoretická část, která v podstatě jako jediná prošla kontrolou vedoucího, je kvalitně sepsána, zde nemám žádné připomínky, tady mohu studentku pochválit. Toto ovšem již nelze tvrdit o dalších částech předložené diplomové práce, především pak kapitoly věnující se zpracování experimentálních dat a jejich následné diskuzi. Bohužel cíle definované v zadání práce nebyly v plné míře naplněny, což u diplomové práce považuji za velmi nešťastné. Hlavním přínosem práce měla být řádná optimalizace mikrokalorimetrických technik ke studiu interakcí půdní organické hmoty s polutanty. S lítostí musím konstatovat, že toto bohužel nebylo splněno. V experimentální práci navíc chybí velmi podstatné experimenty, které jsou nezbytné pro správnou diskuzi a zhodnocení získaných dat. Rozsahově, především z hlediska množství experimentálních dat, bohužel předložená práce nedosahuje běžně vyžadovaných standardů prací podobného charakteru realizovaných na FCH VUT v Brně. Největším zklamáním je pro mne, jakožto vedoucího práce, diskuze naměřených výsledků včetně jejich interpretace. Tuto část práce považuji za nejslabší a bohužel ji musím hodnotit jako F – nevyhovující. Okomentování grafických závislostí v kapitole Diskuze a výsledky, které mnohdy ani neodpovídá realitě, nepovažuji za diskuzi výsledků. Nejsem si jistý tím, že studentka porozuměla studované problematice. Práci hodnotím stupněm E – dostatečně a to pouze z toho důvodu, že studentka projevila (sice až na poslední chvíli) alespoň částečně snahu a úsilí práci dokončit. Pokud studentka prokáže, že naměřeným experimentálním datům rozumí a bude je schopna diskutovat v rámci obhajoby této práce před odbornou komisí, může být studentce udělen titul Ing.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | E | ||
Studium literatury a její zpracování | D | ||
Využití poznatků z literatury | E | ||
Kvalita zpracování výsledků | E | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | F | ||
Závěry práce a jejich formulace | E | ||
Využívání konzultací při řešení práce | C | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | E |
Bc. Viktória Macuráková se při řešení své diplomové práce zaměřila na možnosti studia interakce půdní organické hmoty s nepolárními organickými polutanty s využitím mikrokalorimetrických technik. Téma práce je bezesporu zajímavé a aktuální, jelikož osud organických polutantů v životním prostředí představuje jeden z „evergreenů“ environmentální chemie a rozvoj nových instrumentálních technik nabízí neustále nové možnosti pro pochopení mechanismu ovlivnění transportu těchto látek přírodní organickou hmotou, ať už v rámci studia přirozené samočistící schopnosti půd, tak také např. v případě cílené podpory této schopnosti artificiálními pomocnými půdními přípravky. Předložená diplomová práce představuje kompilát několika částí, které jsou kvalitativně zásadně nevyrovnané. Po první kapitole (Úvod), která svým rozsahem (10 řádků!) i informační hodnotou představuje v této fázi studia spíše parodii na úvod k odbornému textu, autorka prezentuje rešeršní část (kapitoly Teoretická časť a Súčasný stav riešenej problematiky), která dle mého názoru splňuje formální i obsahové požadavky a standardy diplomové práce. Text je v této části práce srozumitelný, čtivý, bez zásadních formálních (vyjma horší kvality obrázků) a věcných (s výjimkou zmíněnou v Otázce č. 9) nedostatků. Studentka prokázala, že jsem schopná zpracovat odborné informace získané studiem tematicky spřízněné literatury a svoje literární zdroje odpovídajícím způsobem citovat (z hlediska citační praxe upozorňuji pouze na nevhodný tvar referencí č. 43, 47 a 54). Také k metodologické části (kapitola Experimentálna časť) nemám zásadnějších výhrad. Naprosto odlišný je přístup autorky k prezentaci získaných experimentálních výsledků. Nižší experimentální rozsah prací v letošním nestandardním roce se dá omluvit nepředvídatelným časovým výpadkem způsobeným koronavirovou krizí, proto se omezím na konstatování, že práce rozhodně není z hlediska výsledkové nikterak bohatá (spíše naopak), přičemž hlubší hodnocení objektivních příčin ponechám na vedoucím práce. Co však naprosto postrádám, je kritické zhodnocení kvality a informační hodnoty získaných výsledků a návrh řešení, např. v podobě relevantní úpravy experimentů. K interpretaci výsledků (resp. její absenci v předložené práci) se blíže vztahují moje otázky k obhajobě. Vzhledem k tomu, že v práci postrádám experimenty, dle mého názoru naprosto klíčové k objektivnímu zhodnocení získaných výsledků (slepé titrace vody do (m)HK a tenzidu do vody), považuji z hlediska informačního přínosu výsledky práce a vyvozené závěry za vcelku bezcenné. Nicméně pokud studentka alespoň v rámci obhajoby prokáže, že využitým experimentálním metodám rozumí (což z textu práce není zřejmé), projeví schopnost kriticky zhodnotit realizované experimenty a navrhnout konkrétní podobu systematické navazující experimentální studie, přičemž relevantním způsobem zohlední nedostatky dosud provedených experimentů, může být předložená práce považována za experimentálně přínosnou. Proto práci doporučuji k obhajobě s hodnocením „Dostatečně (E)“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | E | ||
Logické členění práce | C | ||
Kvalita zpracování výsledků | E | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | F | ||
Využití literatury a její citace | C | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | E | ||
Závěry práce a jejich formulace | E |
eVSKP id 123912