VALÍČEK, J. Modeling of the Vertical Flight Profile [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Kučera, Pavel

Diplomant se dané problematice věnoval již od Semestrální práce 1 a předložená diplomová práce splňuje vytyčené cíle. Práce byla vypracována v úzké spolupráci s firmou Honeywell, odkud taktéž pochází její zadání a i většina vstupních dat. Diplomant se mnou práci pravidelně konzultoval a byl jsem tak v každé fázi informován o všech zdarech ale i nezdarech. Svým rozsahem, komplexností a problematikou práce převyšuje požadavky kladené na diplomové práce z našeho oboru. Diplomant při tvorbě práce projevil vysokou míru samostatnosti a značnou dávku inženýrských dovedností, protože musel dynamicky reagovat na vynořující se komplikace a slepé cesty. Kvalita práce je však poněkud snížena její horší jazykovou úrovní.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání A 45/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Formální zpracování práce C 15/20
Využití literatury A 10/10
Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Neužil, Tomáš

Cílem diplomové práce bylo sestavení dynamického modelu letadla, jeho upravení do podoby umožňující jeho využití pro modelování reálného letadla při techniky průběžného stoupání (Continuous Climbing Cruise CCC). Dalším cílem diplomové práce bylo nastavit parametry tohoto modelu tak, aby odpovídaly reálnému zvolenému letadlu. Linearizovaný model měl být následně využit k návrhu stavového regulátoru, který by umožnil optimalizaci vertikálního profilu letu. Diplomová práce je logicky členěna do celků, které umožňují zasazení práce do širšího celku modernizace letového provozu. Na tuto kapitolu navazuje část uvádějících základní principy, na jejichž základě je postaven dynamické model letadla, je zde uveden detailní popis jednotlivých bloků modelu a kroky nutné k nastavení parametrů modelu tak, aby odpovídal zvolenému modelu letadla (Gulfstream G550). V závěrečné části jsou pak popsány simulace, které byly provedeny za účelem validace navrženého modelu a jeho optimalizace a jsou uvedeny dosažené výsledky. Po odborné stránce se jedná o velmi náročné téma, které předpokládá získání znalosti z oblasti leteckého inženýrství, modelování složitého nelineárního fyzikálního systému, verifikace navrženého modelu a návrh regulátoru umožňující optimalizaci části stavové trajektorie, při splnění omezení daných fyzikální podstatou systému. V závěru diplomové práce bohužel postrádám obsáhlejší diskusi dosažených výsledků, porovnání navrženého modelu s referenčním modelem (program Piano, X-Plane) a posouzení jeho vhodnosti pro úlohu optimalizace vertikální profilu letu. Přes uvedený nedostatek se domnívám, že práce je na velmi vysoké úrovni a dosažené výsledky svědčí o inženýrských schopnostech Bc. Josefa Valíčka. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A 18/20
Odborná úroveň práce A 50/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse C 15/20
Formální zpracování práce C 7/10
Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 39163