ČELKO, J. Rozvětvené dynamické modely řidiče [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Mihálik, Ondrej

Úkolem diplomové práce byl výzkum zaměřený na rozvětvené modely lidského operátora v systémech člověk-stroj. Student Jakub Čelko samostatně našel, nastudoval a pochopil relevantní odbornou literaturu. Využil potřebné nástroje v prostředích Unreal Engine a MATLAB. Modifikoval stávající scénář v simulátoru, vytvořil sadu experimentů pro sběr dat a získaná data přehledně vyhodnotil. K práci přistupoval svědomitě a s plným nasazením. Tomu odpovídá i vysoká úroveň výsledné technické zprávy. Při konzultacích, které využíval v dostačující míře, vystupoval velmi skromně, ale přitom cílevědomě. Studentem provedených 48 experimentálních jízd považuji za přiměřený počet pro diplomovou práci. V rámci získaného datového setu student objektivně kvantifikoval generalizační schopnosti modelů systému člověk-stroj. Zjistil, že rozvětvené modely poskytují snadnější a přesnější popis systému člověk-stroj, než je tomu u modelů založených na přenosové funkci, které jsme donedávna s kolegy aplikovali v našich výzkumech. Tato zjištění student z vlastní iniciativy sepsal ve formě konferenčního příspěvku, který se chystá prezentovat na mezinárodní konferenci PDeS 2024. Tento příspěvek byl přijat k publikaci. Věřím, že Jakub Čelko bude pokračovat v doktorském studiu a dále se věnovat obdobné problematice. Konstatuji, že student u mě získal 97 bodů a klasifikuji jeho práci známkou „výborně“.

Navrhovaná známka
A
Body
97

Posudek oponenta

Jirgl, Miroslav

Předložená diplomová práce se zabývá studiem a analýzou modelů chování řidiče při změně jízdního pruhu za definovaných podmínek s využitím simulačních technologií. Její rozsah je 60 stran (Úvod až Závěr), je sepsána srozumitelnou formou s minimem překlepů či typografických chyb, a je logicky členěna do 5 hlavních kapitol. Krom první kapitoly a části druhé lze práci považovat za vlastní dílo diplomanta. V první části je provedena rešerše aktuálně používaných modelů chování lidského operátora. Zde kladně hodnotím zejména práci s literaturou zahrnující relevantní a aktuální zdroje. Drobnou připomínku mám jen ke kombinování označování modelů v anglickém a slovenském jazyce. Ve druhé kapitole je stručně popsán Unreal Engine 4 (UE4), jakožto prostředí, ve kterém je implementován stávající simulátor řízení vozidla. Na základě analýzy aktuálního stavu existujícího software simulátoru pak diplomant provedl návrh několika inovací a jejich implementaci v uvedeném prostředí UE4. Zásadní je zejména přidání možnosti působení pseudonáhodné složky ve formě PRBS signálu či filtrovaného bílého šumu, což je náplní 3. kapitoly. V tomto bodě zároveň opět vycházel z relevantních literárních pramenů. K těmto částem mám pár drobných připomínek. Na straně 31 se uvádí, že z naměřených dat bylo zjištěno, že při zatáčení mají přední kola různý úhel natočení. Chybí mi zde však informace, která by potvrdila, zda si je student vědom, že se jedná o standardní vlastnost využitého Ackermanova podvozku. Dále v kapitole 3.1.2, resp. Obr. 3.2, postrádám odkaz na zdroj informací. Na Obr. 3.3 je pak prezentována ukázka použitého PRBS signálu s amplitudou 0,17, avšak není mi jasné, proč byla zvolena právě tato hodnota. Čtvrtá kapitola se pak zabývá popisem experimentu pro získávání dat a způsobem identifikace parametrů vybraných modelů. Diplomant se v rámci této práce zaměřil na porovnání Dongesových rozvětvených lineárních modelů se standardními McRuerovými modely ve tvaru přenosové funkce. Samotné vyhodnocení experimentu je obsahem páté – závěrečné kapitoly. Měření byla provedena s 12 dobrovolníky a dosažené výsledky jsou prezentovány srozumitelnou a přehlednou formou s využitím standardních metrik. Nechybí ani stručná statistická analýza a následná diskuze dosažených výsledků. Zde mi jen trochu chybí informace, podle jakého klíče byla vybírána data pro prezentaci výsledků na Obr. 5.8-5.11 (každý obrázek je pro jiného řidiče). Předložená práce je po formální i odborné stránce na velmi dobré úrovni a přináší velmi cenné výsledky v rámci zkoumané oblasti systémů s lidským operátorem. Zvolené metody a způsob prezentace výsledků hodnotím jako vhodné a všechny body zadání byly, dle mého názoru, splněny. Celkově tak práce svědčí o dobré orientaci diplomanta v dané problematice a jeho inženýrských schopnostech. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 95 b/A.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 158923