PROCHÁZKA, J. Historie, vývoj a využití leteckého palubního systému FMS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2025.
Zadání obsahu BP požadovalo vytvořit stručnou učební pomůcku pro přípravu bakalářů - profesionálních pilotů, charakterizující podstatu, vývoj, konstrukci a využití systému FMS v podmínkách moderní letecké navigace. Text předložené BP splňuje tento požadavek v celém rozsahu a poskytuje čtenáři jak stručnou a odbornou charakteristiku FMS, tak další studijní zdroje k samostatné přípravě uchazečů o kvalifikaci dopravního pilota. Formálně a graficky je BP zpracována velmi dobře. Gramatické chyby mohly být odstraněny. Odborná terminologie je respektována. Text zprávy BP je snadno srozumitelný i začínajícím uchazečům o profesi dopravního pilota a usnadňuje jim přípravu na kvalifikační testy stupně ATPL. Předností BP je ucelený přehled příčin a důvodů, které vedly k vývoji FMS a důsledků tohoto vývoje na zdokonalování metod a postupů navigace v dopravním letectví. Stupeň hodnocení BP vedoucím práce je VÝBORNĚ.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Název práce požaduje shrnutí historie vývoje a využití FMS, s bližší specifikací vytvoření odborné studijní publikace pro výuku studentů. Vlastní práce je v rozsahu 41 stran v českém jazyce. Kontrola na plagiát vykazuje shodu 8,2 % v oblasti titulních textů. Z formálního pohledu vykazuje několik drobných nedostatků, např. záhlaví na str 13. Také překlady některých anglických termínů nelze považovat za nevhodné, např: - CDU Control Display Unit Řídící a zobrazovací jednot – co řídí tato jednotka? - SPS Standard Positioning Service Standardní poziční služba V rámci popisu vývoje systému se autor odkazuje na typy A320 i o B737, ale popis ovládání FMS je popsán pouze FMS letounu B737NG, přičemž se blíží obsahu literatury [1]. Jako výukový materiál je předložená práce nedostatečně propracovaná, nezahrnuje nejnovější informace o možnostech systému FMS. Popis vývoje systému je ukončený v 80. a 90. letech, což je oproti roku 2025 neúplné. Dále by bylo vhodné doplnit práci výukovými schématy.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 166078