PROCHÁZKA, J. Historie, vývoj a využití leteckého palubního systému FMS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2025.

Posudky

Posudek vedoucího

Vosecký, Slavomír

Zadání obsahu BP požadovalo vytvořit stručnou učební pomůcku pro přípravu bakalářů - profesionálních pilotů, charakterizující podstatu, vývoj, konstrukci a  využití systému FMS v podmínkách moderní letecké navigace. Text předložené BP splňuje tento požadavek v celém rozsahu a poskytuje čtenáři jak stručnou a odbornou charakteristiku FMS, tak další studijní zdroje k samostatné přípravě uchazečů o kvalifikaci dopravního pilota. Formálně a graficky je BP zpracována velmi dobře. Gramatické chyby  mohly být odstraněny. Odborná terminologie je respektována. Text zprávy BP je snadno srozumitelný i začínajícím uchazečům o profesi dopravního pilota a usnadňuje jim přípravu na kvalifikační testy stupně ATPL. Předností BP je ucelený přehled příčin a důvodů, které vedly k vývoji FMS a důsledků tohoto vývoje na zdokonalování metod a postupů navigace v dopravním letectví. Stupeň hodnocení BP vedoucím práce je VÝBORNĚ.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Juračka, Jaroslav

Název práce požaduje shrnutí historie vývoje a využití FMS, s bližší specifikací vytvoření odborné studijní publikace pro výuku studentů. Vlastní práce je v rozsahu 41 stran v českém jazyce. Kontrola na plagiát vykazuje shodu 8,2 % v oblasti titulních textů. Z formálního pohledu vykazuje několik drobných nedostatků, např. záhlaví na str 13. Také překlady některých anglických termínů nelze považovat za nevhodné, např: - CDU Control Display Unit Řídící a zobrazovací jednot – co řídí tato jednotka? - SPS Standard Positioning Service Standardní poziční služba V rámci popisu vývoje systému se autor odkazuje na typy A320 i o B737, ale popis ovládání FMS je popsán pouze FMS letounu B737NG, přičemž se blíží obsahu literatury [1]. Jako výukový materiál je předložená práce nedostatečně propracovaná, nezahrnuje nejnovější informace o možnostech systému FMS. Popis vývoje systému je ukončený v 80. a 90. letech, což je oproti roku 2025 neúplné. Dále by bylo vhodné doplnit práci výukovými schématy.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 166078