FREY, F. Aplikace pro demonstrování zvukových efektů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Student vytvořil celkem 6 aplikací, které demonstrují základní filtrační, modulační a nelineární zvukové efekty. Ovládání aplikací prostřednictvím grafického uživatelského rozhraní používá jednotný koncept se dvěma režimy, přičemž ve výukovém režimu je proces vytváření konkrétních zvukových efektů demonstrován po jednotlivých krocích, které jsou okomentovány a doprovázeny příslušnými obrázky časových průběhů a kmitočtových spekter. Aplikace rovněž umožňují nastavování jednotlivých parametrů zvukových efektů a přehrání původních a upravených zvukových záznamů, přičemž ke každému efektu je k dispozici několik originálních nahrávek. Mohu konstatovat, že zadání práce bylo zcela splněno. K řešení bakalářské práce student přistupoval aktivně, na pravidelných konzultacích předkládal možné varianty řešení dílčích problémů, které si sám vyhledal z různých zdrojů. Celkové řešení dosahuje vysoké odborné úrovně. Zvláště oceňuji, že v programovém prostředí MATLAB, student vytvořil celou řadu vlastních, optimalizovaných funkcí, jejichž zdrojové kódy řádně okomentoval, aniž by se snažil ulehčit si práci převzatými funkcemi zvukových efektů od jiných autorů. Vytvořené aplikace jsou plně funkční a bude je možné využít při výuce předmětu Studiová technika v bakalářském studijním programu Audio inženýrství. Text bakalářské práce má velmi dobrou úroveň, je optimálně vyvážený, obsahuje 14 stran teoretického rozboru a 34 stran popisu vlastního řešení. Jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují, je dodržen jednotný grafický styl blokových schémat, ukázek zdrojových kódů a náhledů oken uživatelských rozhraní. V textu jsem nenalezl žádné typografické či faktické chyby závažnějšího charakteru. Celkově práci hodnotím známkou výborně, 98 bodů.
Práce pana Filipa Freye se věnuje vytvoření a zdokumentování několika výukových aplikací. Ty jsou zaměřeny na základní zvukové procesory a byly implementovány v Matlabu. Práce je napsaná věcně a celkem čtivě. Přesto je textová část je spíše slabší stránkou práce, zejména v porovnání s praktickými výstupy. Teoretická část obsahuje několik nesmyslů („FIR nemajú spätnú väzbu, čo znamená, že výstupný signál je určený výhradne na základe aktuálneho vstupného signálu a jeho predchádzajúcich hodnôt“), nedotažeností (Makeup gain není signál, aby mohl ve schématu 1.3 být sčítán se signály) nebo nekonzistencí (střídání různých typů závorek pro významově totéž). Naopak zcela jasně silnou doménou studenta je programování a vytváření GUI. Aplikace jsou použitelné ve výuce, zajímavá je i možnost přepínat mezi módy LEARN a TEST. K aplikacím mám několik konkrétnějších kritických bodů, většina z nich nemá však velkou důležitost: * Obecně je škoda, že aplikace nereagují na změny některých vstupů v reálném čase. Ale chápu, že by to vyžadovalo mnohem složitější programy. Dále by šlo uvažovat o tom, že by se parametry přenášely mezi módy TEST a LEARN. * Phaser: Zde je velká škoda, že v GUI se spektrum nehýbe během přehrávání; takto staticky to může být pro studenty až zavádějící. Tlačítka play a stop po některých kombinacích volby parametrů „zamrznou“ a aplikaci je potřeba restartovat. * AutoWah: Zde se vykresluje FFT spektrum celého signálu, což je neadekvátní typu efektu -- ten mění svoje parametry v čase. Zde by bylo vhodnější prezentovat spektrogramy, tak jako se to děje u efektu Vibrato. * Vibrato: Je možné nastavit jen velmi nízký kmitočet LFO, což je vhodné pro pochopení a výuku, nicméně, tím nezískáme výsledek, který by odpovídal praktickému použití. Napadla mě dodatečná možnost jiného typu převzorkování signálu, např. metodou nejbližšího souseda, pro demostraci, jaký má interpolace vliv.
eVSKP id 159267