MRLINOVÁ, M. Podnikatelský záměr – založení nového podniku na návrhy a výrobu funerálních prvků [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2023.
Problematika podnikatelských záměrů patří mezi velice rozšířené téma, při zpracování je tedy možné čerpat z mnoha zdrojů, inovativnost v řešení je tedy problematická. Vlastní logická struktura práce odpovídá požadavkům. Teoretický rozbor představuje výchozí představy pro další řešení. Z pohledu literární rešerže bych očekával širší využití případových studí, dále bylo možné čerpat i z cizojazyčných zdrojů. Analytická část měla, dle mého soudu, obsahovat podrobnější vyhodnocení v rámci dotazníkového šetření, zde se nabízela možnost ověřit podrobněji formulované výzkumné otázky. Podobně šlo více využít matematicko statistických metod u modelů predikce či SLEPTE analýzy. Návrhová část přináší několik možností vlastního vývoje. Zde bych rád konstatoval, že pohled autorky vychází z provedeného dotazníkového šetření, tedy je spíše pozitivní. Tato část mohla být doplněna simulačními nástroji možné predikce, ať již kvalitativními či kvantitativními. Práci doporučuji k obhajobě s uvedeným hodnocením. Otázku k obhajobě nepokládám.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | C | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Praktická využitelnost výsledků | D | ||
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | B | ||
Práce s informačními zdroji, včetně citací | C |
Malé a střední podniky (MSP) hrají významnou roli v hospodářství současného světa. Tyto podnikatelské subjekty představují většinu všech podniků v mnoha zemích a tvoří základ ekonomiky. MSP zaměstnávají velkou část pracovní síly a vytvářejí inovativní produkty a služby, které mohou konkurovat velkým korporacím. Zakládání nových malých firem má také velký význam, protože podporuje konkurenci a podporuje inovace. Nové podniky přinášejí nové myšlenky a technologie na trh, což může vést ke zlepšení kvality a cen produktů a služeb. Z tohoto pohledu je vhodnost zpracovaného tématu vysoce aktuální. Cílem bakalářské práce je sestavení reálného podnikatelského záměru na základě teoretických znalostí a praktických zkušeností, s cílem vybudovat prosperující a schopný podnik. Z obsahu bakalářské práce je zřejmé, že splňuje zadané téma i cíl, který byl stanoven. Po krátkém úvodu přehledně popisujícím motivaci a samotný záměr studenta následuje obecná část zahrnující základní související poznatky z teorie. Jsou zde definovány pojmy jako podnik, podnikání, podnikatelský plán, analýza trhu a marketing. Dále autorka velmi zjednodušeně zmiňuje i navazující oblast účetní a daňovou. Teoretická část je pojata široce, je podložena dostatečným množstvím literatury a autorka ji prezentuje srozumitelně a logicky. Možná by se nabízelo zaměřit se na stěžejní témata z pohledu cíle práce a více se jim věnovat, než se rozptýlit na příliš mnoho různých témat a zmiňovat je pouze okrajově. To, zdali je širší teoretický záběr vhodný, může být subjektivní otázkou a závisí na preferencích jednotlivců. Poté bakalářská práce nenásilně a zcela logicky pokračuje přechodem do druhé, analytické části práce, kde autorka aplikovala teoretické analýzy na přesný podnik, který se zakládá, dále realizovala vlastní výzkum za účelem zjištění cílové skupiny z portfolia potencionálních zákazníků a v neposlední řadě pomocí SWOT analýzy definovala silné a slabé stránky podniku, jeho hrozby a také příležitosti. Výsledky prezentuje systematicky a přehledně. Poslední třetí část byla věnována vlastním nápadům a návrhům, které vycházely z předešlé analytické části. Byl zde představen podnik jako takový, jeho struktura, zaměstnanci a marketingový plán, který obsahoval portfolio firmy a samotné ceny produktů. Závěrem byl vytvořen finanční plán, kde se vypočítávají náklady na výrobu každého z produktů, režijní náklady a prodeje. Vše se kalkulovalo v horizontu tří let ve třech variantách optimistická, pesimistická a reálná. Po vypočítání všech dílčích částí finančního plánu, byl v každé variantě vyčíslen i výsledek hospodaření na první tři roky podnikání. Jednotlivé varianty jsou následně věcně komentovány, a to i ve vztahu k financování a podnikatelským rizikům. Práce je napsána srozumitelně a v souladu s osnovou. Autorka prokázala odbornou způsobilost a schopnost zpracovat komplexní podnikatelský záměr. Teoretická část práce je dobře strukturovaná a obsahuje všechny důležité informace k tomuto tématu. Analytická část je také velmi kvalitně zpracována a průzkum trhu byl proveden profesionálně. Vlastní nápady a návrhy jsou uváděny v souladu s analytickou částí a jsou promyšleny. Struktura práce a vzájemná provázanost plně odpovídá cíli práce. Totéž lze říct i o přílohách, které jsou vhodně vybrány a přehledně uspořádány dle jednotlivých částí práce. Vysoce hodnotím jak formální úpravu, tak jazykovou správnost, odkazování, popisy tabulek, grafů a schémat. Podnikatelské prostředí je proměnlivé a nové podniky, které se s tímto faktorem neumějí vypořádat, jsou nuceny ukončit svou aktivitu. Proto je důležité věnovat čas přípravě zodpovědného podnikatelského záměru. I když měla autorka na začátku psaní této bakalářské práce obavy z tématu, nakonec se do něj ponořila a získala přínosné zkušenosti z konzultací s odborníky v oblasti pohřebnictví, ekonomie a účetnictví.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | A | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Praktická využitelnost výsledků | A | ||
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | B | ||
Práce s informačními zdroji | B |
eVSKP id 139876