HARLENDEROVÁ, E. Modernita a holocaust [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Diplomová práce Evy Harlednerové je jasným pokračováním analýz a koncepcí z její předdiplomové práce, v níž se studentka velmi zajímavým způsobem zabývala jednak historií židovské menšiny v Brně, jednak současnými menšinami a dospěla k zajímavým poznatkům a závěrům o vztahu minorit a majority. Samotný diplomový projekt je architektonickým pokusem o reakci na tyto poznatky. Snaha vytvořit prostor, v němž se vztah mezi minoritami a majoritou neustále mění, byla velmi zajímavým a ambiciózním cílem, kterého se do značné míry podařilo dosáhnout. V projektu se tento pokus zabývá především strukturou nebo, jinak řečeno, logikou budovy. Vidíme zde pokus o vytvoření prostoru trojrozměrného průniku jednotlivých prvků (těles), v němž však nic není konstantní. Majorita a minorita se mohou neustále měnit ve svůj opak. Je těžké odpovědět na otázku, zda se studentce tento nelehký úkol podařilo splnit, ale už samotný pokus a z něj vyplývající potřeba postavit se k architektuře novým způsobem je docela úspěch. Troufám si tvrdit, že největší slabinou projektu je řešení fasád v podobě drapérií, které je příliš dominantní a s hlavní myšlenkou projektu má pramálo společného. Čím je drapérie výraznější, tím více oslabuje (zakrývá) to, co je na návrhu zajímavé a inovativní. Bohužel tomu nepomáhá ani prezentace samotného designu. Z návrhu je velmi obtížné vyčíst, jakým způsobem se jednotlivá tělesa spojují (prolínají) s ostatními a jaké prostorové vztahy vytvářejí. Ve skutečnosti to z prezentace není vidět. Je to škoda, protože návrh zajímavě využívá funkční dispozice, a hlavně konstrukční řešení při budování těchto vztahů. Konstrukční řešeni je totiž důležitým faktorem pro utváření vztahů v tomto projektu. Pro obhajobu doporučuji vylepšit prezentaci tak, aby to bylo patrné.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | Studentka pracovala velmi pečlivě a systematicky. |
Výsledkem diplomové práce je ikonická solitérní stavba skrývající uvnitř konvenční prostorové řešení. Silný a jistě zajímavý koncept, popsaný v textu, není bohužel z předložené prezentace vždy čitelný. Jako celek tak projekt působí nekompletně - především díky absenci axonometrie, řešení navazujícího veřejného prostoru i míře propracování půdorysů.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | D | Autorka redukuje urbanistické řešení na popis místa, okolí a zakreslení vstupů a vjezdu do situace solitérního objektu uprostřed parcely. Navazující veřejný prostor, konkrétní vazby, cesty ani parter blíže bohužel neřeší. | |
Architektonické řešení | C | Výsledná forma může být atraktivní, ikonická, výrazově snad odpovídající zadání a zvolené typologii. Původní koncept z předložené prezentace není ale zcela zřejmý. Původně zajímavé téma jinakosti a proměnlivosti vztahů minorit a majority tak zůstává spíše v textu a schématech | |
Provozní řešení | C | Provozní řešení odpovídá jako celek zvolené typologii. Některé jednotlivé provozní vazby mohou být problematické. Diskutabilní jsou například dva samostatné gastro provozy (kavárna v přízemí a restaurace na střeše) i jejich možná vazba a zásobování, nebo rozdělení sociálního zázemí pro návštěvníky muzea a kavárny, jejichž provoz naopak prostorově oddělit nelze. Některá řešení jsou v detailu kolizní a ne vždy odpovídají požadavku normy (např. WC, řešení garáží). Možný scénář návštěvy muzea či popis konceptu expozice by mohl být užitečným doplněním pro lepší orientaci i pochopení fungování celého organismu objektu. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Konstrukční řešení odpovídá standardní kombinaci betonových konstrukcí se dvěma vertikálními jádry, dalšími otevřenými schodišti a strukturálním zasklením, doplněné přidanou dekorativní plechovou fasádou. Koncept draperie je sám o sobě zajímavý. Je však otázkou nakolik byl naplněn potenciál pracovat s fasádou kreativně i vzhledem k proskleným plochám, perforaci či možné proměnlivosti fasády | |
Formální úroveň | C | Fyzický model nebyl k vypracování posudku k dispozici. Schází řešení veřejného prostoru, stejně jako axonometrie, popisují hmotu domu. Ta se zdá zajímavá, nicméně z předložených perspektiv nechává značnou část na představivosti diváka, podobně zobrazení interiéru nebo dispozice. Míra propracovanosti půdorysů neodpovídá měřítku 1:200, kde by mělo být patrné základní vybavení nábytkem a tedy i kapacity kavárny, restaurace, dětského centra, řešení vstupů, možná variabilita atd. V některých výkresech jsou zobrazena spodní patra v pohledu, v jiných nikoli. I přes množství řezů tak není samotná stavba jasně čitelná. |
eVSKP id 141115