KROUPA, O. Odpružení a tlumení kabin nákladních vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Blaťák, Ondřej

Diplomová práce pana Kroupy se věnuje odpružení a tlumení kabin nákladních vozidel. Teoretická část diplomové práce řeší nejprve obecně prvky odpružení a tlumení, rozdělení odpružení dle stupně řízení, tvorbu zjednodušených výpočtových modelů a kritéria pro vyhodnocení odpružení a tlumení. Praktická část zpracovává tvorbu samotného multibody modelu vozidla, který je následně využit pro porovnání jednotlivých koncepcí uložení kabiny a citlivostní analýzu. Poslední kapitola přenáší získané poznatky na jiný typ nákladního vozidla (závodní speciál). Pan Kroupa si při zpracování diplomové práce počínal velice samostatně. Práce je po obsahové stránce v pořádku a naplňuje zadání, oproti zadání navíc přináší i měření pohybů kabiny za jízdy vozidla. Grafické stránce je možné vytknout použití obrázků velice nízké kvality, které by snadno mohli být nahrazeny vlastními schématy nebo jinými obrázky z internetu. Po stylistické stránce k práci nemám zásadní výhrady. Je jistě škoda, že se nepodařilo lépe validovat vytvořený multibody model, což není chybou studenta, problémy byly na straně provozovatele vozidla, to by učinilo získané výstupy důvěryhodnější a v praxi využitelnější. Při porovnání jednotlivých koncepcí kabin mohlo být uváženo i jiné zatížení vozidla. Bylo by zajímavé mít představu o vlivu zatížení především zadní nápravy na pohyby kabiny různých zkoumaných koncepcí. Vliv zatížení je analyzován až pro provedení kabiny vozidla Ford. Diplomovou práci lze doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Vančura, Jan

Pan Kroupa se ve své diplomové práci zabývá odpružením a tlumením kabiny nákladních vozidel. První část práce je věnována obecnému popisu konstrukčních prvků odpružení a tlumení a jejich kategorizace. Dále se autor zabývá popisem výpočtových modelů s různým stupněm složitosti. Pro vlastní řešení diplomové práce je pak zvolen multi-body výpočtový model sestavený v sw ADAMS, který představuje nákladní vozidlo Ford 1833D. Na základě tohoto modelu je provedena celá řada analýz a citlivostních studií, což považuji za největší přínos celé práce. Aplikace poznatků na vozidlo jiné kategorie, tedy „Dakarského speciálu“ optimalizací parametrů odpružení a tlumení je také zcela jistě přínosná, přestože se nejedená o optimalizace v pravém slova smyslu, ale spíše o podrobnou citlivostní analýzu, což autor sám uvádí v závěru příslušné kapitoly. Jedinou připomínku mám k samotné validaci výpočtového modelu v kapitole 5.4. Je zřejmé, že naměřená data se pro tento účel příliš nehodí, jelikož měření probíhalo přímo v areálu VUT FSI (což není chyba autora, jak je v práci uvedeno) ve kterém nelze dosáhnout požadovaného buzení. Přesto musím vytknout závěry z grafu na Obr.26 kde jsou srovnávány amplitudy zrychlení ve frekvenčním pásmu získané měřením a výpočtem. Rozsah os pro oba přístupy se významně liší, proto vyvozené závěry nelze považovat za platné. Práce je zpracována na velmi slušné úrovni a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 140020