NAVRÁTIL, P. Analýza šíření trhlin v železničním kole za provozních podmínek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2009.

Posudky

Posudek vedoucího

Janíček, Přemysl

Jedná se o zcela nový přístup, k řešení problematiky šíření trhlin v železničním kole za provozních podmínek. Problematika je řešena v rámci spoluprace s Dopravní fakultou Univerzity Pardubice. Diplomnku v předloženém znění dopučuji k obhajobě. Otázky pro diplomanta: 1 Existuje nějaká možnost, jak zmenšit četnost vzniku trhlin v železničním kole? 2. Jaký je Váš názor na vliv plastické oblasti v čele trhliny železničníhio kola na její chování. Je zde plastická zóna podstatná? 3. Jaké jsou Vaše další plány v oblasti řešené problematiky?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Schmidová,, Eva

Předložená práce se zaměřuje na problematiku rozvoje vad železničních kol. Jedná se velice aktuální problém, v současné době intenzivně zkoumán rovněž v zahraničí. Motivací pro tento výzkum jsou rostoucí požadavky na bezpečnost provozu při zvyšování provozních rychlostí a normativních limitů zátěží. Tento problém se z pohledu možných "nástrojů řešení" člení na dva samostatné okruhy. Zatímco iniciace trhlin je otázkou především identifikace různých mechanizmů poškození a vývoje materiálů s vyšší kapacitou zejména směrem k dynamické mezi kluzu ve střihu, rozvoj magistrální trhliny je dle současných poznatků otázkou právě cyklických změn napjatosti na čele trhliny. V této souvislosti nutno uvést, že použitá metodika řešení je zcela originální a přináší nové možnosti řešení mezních stavů poškození kol. Vytvořen byl algoritmus k určení parametrů dle lomové mechaniky, v návaznosti na určení deformačně-napěťových stavů v okolí trhliny. Pro praktické využití je atraktivní především skutečnost, že autor se neomezuje na principielní analýzu reálného stavu a řídících tendencí rozvoje poškození. Součástí práce je algoritmus pro predikci dalšího rozvoje trhliny. V závislosti na stanovených variantách provozního režimu - pod mezí adheze, v režimu skluzu - umožňuje rozlišit dvě principielně odlišné tendence postupu trhliny: (i) tangenciální, tj. rozvoj, který je za provozu kontrolovatelný zavedenými metodami nedestruktivního zkoušení; (ii) radiální, který představuje zřejmé bezpečnostní riziko. Velkou informační hodnotu má proto kupř. zjištěná závislost směru natáčení trhliny na uvažovaných parametrech trhliny - délce a sklonu trhliny. I když se v práci logicky diskutují omezené možnosti stanovení kupř. hraniční hloubky trhliny, tj hloubky, která vede nezávisle na provozních podmínkách k radiálnímu rozvoji, získané výsledky představují řadu konkrétních dat pro posuzování přípustnosti provozních vad. Dalším krokem je v práci použití dané metodiky na sledování "zalomené trhliny". Naznačené pojetí se tak dále přibližuje reálné topologii provozních vad v rozvinutém stadiu. Zde diplomant přichází k zajímavému závěru (str.102), a to že "zalomení trhliny do středu kola vede k poklesu Kef". Co lze tedy podle názoru autora z tohoto poznatku vyvodit na konto dalšího rozvoje trhliny, kupř. ve vlivu na hnací sílu trhliny? Celkově má práce velice dobrou formální úroveň; rozsah práce kladl značné nároky na přehlednost zpracování. V této souvislosti lze pouze uvést, že pro větší přehlednost by bylo vhodné část grafických výstupů, kt. jsou diskutovány jako celek, zpracovat přednostně formou příloh. Pozitivně hodnotím rovněž skutečnost, že základní, numericky vyvozené závislosti odpovídají výsledkům materiálových analýz provozně vyvolaných poškození. Lze shrnout, že předložená diplomová práce řeší metodicky i teoreticky velice náročné téma, je na vysoké teoretické úrovni se zřejmými aplikačními možnostmi dosažených výsledků. Dle mého názoru práce svým rozsahem výrazně překračuje záběr diplomové práce. Po formální ani obsahové stránce nemám vážnějších připomínek. Vzhledem k výše uvedenému práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou - výborně -

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Vlastní přínos a originalita A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 20359