MASÁROVÁ, S. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Jako nejsilnější stránku práce považuji formu urbanistického konceptu samostatných objektů seskupených kolem společného školního dvora a vytvářející svébytný "školní svět". Velmi přesvědčivé vizualizace prokazují, že zvolené řešení je životaschopné. Bohužel velké množství drobných "nedostatků" mi brání ohodnotit práci lépe. Jde především o drobná dispoziční "škobrtnutí" (pozice sloupů vůči příčkám, řešení otvorů, prosklení příček apod.), formální řešení venkovních prostorů (trojúhelníky) a příliš mnoho betonu. Přesvědčívý je ale kontrast "surového" exteriéru a "příjemného" interiéru. Věřím, že studentka bude v nastoupené cestě dále pokračovat stejně aktivně jako v závěrečné fázi práce a že zúročí a rozvine získané zkušenosti . Velmi dobrá práce. Otázka k obhajobě: Zdůvodněte trojůhelníkovou formu řešení venkovních prostor.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Studentka pracovala průběžně, reagovala na připomínky vedoucího práce, k řešení problémů přistupovala včas, samostatně, zodpovědně a aktivně. |
Práce dokládá schopnost autorky uplatnit se v profesi. Vyzdvihnul bych její důraz na „prostor mezi budovami“ při utváření urbanistické koncepce a snahu o vytvoření školy téměř komunitního rázu. Líbí se mi velkorysost při ztvárnění architektury jednotlivých objektů.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Autorka navrhuje sympatické školní městečko, jež je tvořeno budovami pavilónového typu, rozmístěnými v čtvercové ploše. Budovy se vzájemně nedotýkají, tudíž je mezi nimi i skrz areál umožněn volný pohyb, avšak přesto jsou uspořádány tak, že vymezují vnitřní školní dvůr o příjemném měřítku, se zapuštěnou sportovní „arénou“ - amfiteátrem. Zřejmým cílem je zapojení areálu do veřejného prostoru městska. Nutno však zmínit, že podmínkou pro zdárné fungování návrhu je dostavba a kultivace celé nábřežní lokality. | |
Architektonické řešení | A | Školní budovy jsou pojednány racionálně, minimalisticky a nechávají tak vyznít samotné velkorysé prostorové a konstrukčnímu řešení. Jemnější měřítko dodávají fasádám svislé lamely, ale jinak se zvnějšku projevují pouze rastry pohledového betonu a skleněné plochy. Při dané koncepci je nutno očekávat spolupůsobení blízkého okolí v průhledech mezi budovami. Vnitřní řešení nechává, ostatně tak jako v exteriéru) vyznít spíše samotnému životu v organismu školy než navrženému designu. Velkorysé průhledy propojují interiér s exteriérem a naplňují školu světlem. | |
Provozní řešení | B | Funkční rozmístění v rámci areálu je logické a symbolizuje koloběh života – od mateřské školy po komunitní centrum. Nástupním prostorem do budov je téměř ve všech případech školní dvůr, jež v tomto případě přebírá roli malého náměstí. Výhodné je v daném případě i zapuštění tělocvičny s hrací plochou a vytvoření amfiteátru. V případě jednotlivých budov bych vyzdvihl introvertní pojetí mateřské školky, u základní školy a lycea naopak vizuální propojení s nádvořím pomocí respirií versus otočení tříd do okolí. Komunitní centrum splňuje požadavky na budovu, zajišťující provozní propojení mezi školou a veřejností a navíc umístěním převýšené jídelny umožňuje také vizuální interakci obou světů. Postrádám prostory školní družiny, u ZŠ a lycea pak větší zázemí pro učitele. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Navrhovaný konstrukční systém je velmi názorně prezentovaný, je použit efektivní konstrukční modul. Konstrukce, vynášející konzolu komunitního centra, je v takto navržených dimenzích měla být výrazněji využita. Detailní řezy by měly řešit specifika konstrukcí s vnějším pohledovým betonem. Oceňuji však snahu o progresivnější řešení. | |
Formální úroveň | A | Dokumentace je přehledně strukturována a grafická stránka je na vynikající úrovni. Pro lepší orientaci bych v půdorysech doporučoval umístění severky. |
eVSKP id 72719