KLAČAN, M. Návrh flotily jednopilotních letadel sloužících pro aerotaxi po Evropě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Imriš, Pavel

Diplomant se ujal zpracování práce na aktuální, ale svojí podstatou velmi rozsáhlé téma, jehož uchopení bylo velice časově náročné. Systémový přístup si vyžádal zpracování značného objemu vstupních informací. K získávání požadavků potenciálních klientů a k vymezení jejich poptávky diplomant využil formu vhodně koncipovaného dotazníku, který adresoval jak respondentům z podnikatelské sféry, tak i zájemcům privátním. Spektrum získaných dat bylo však ovlivněno ochotou oslovených osob dotazník vyplnit, resp. odpovědět na položené otázky. V dalším diplomant na základě analýzy požadavků potenciálních klientů a legislativních rámců sestavil koncepční návrh kombinace letounů pro konkrétní typy přepravy. Pro řešení zásadní otázky efektivity navržené koncepce a rozsahu využití letounů diplomant opakovaně narážel na nemožnost získat relevantní ekonomické a provozní údaje a na neochotu komunikovat ze strany výrobců zvažovaných letounů a servisních organizací. Přesto ze získaných dat zpracoval využitelné závěry. Přes všechny komplikace, se kterými se potýkal, diplomant splnil zadání a předložil kvalitní práci, která může sloužit jako vodítko pro zpracování podnikatelského záměru v oblasti privátní letecké dopravy. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji jako velmi dobrou.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Raudenský, Miroslav

Práce je zpracovaná pečlivě a na solidní grafické úrovni. Velmi dobře jsou zpracovány úvodní kapitoly 1 až 3. Rozbor požadavků trhu v kapitole 4 má jasnou myšlenku. Celkový počet respondentů průzkumu není vysoký, ale mohl by být považovaný za postačující. Není však jasné složení a způsob výběru respondentů. Z pohledu cílů diplomové práce je nejslabším článkem práce analýza efektivity a ekonomičnosti navržené koncepce. V kapitole 5.3 jsou sice uvedeny některé potřebné ekonomické údaje, ale z nich se nedá usoudit na efektivitu a ekonomičnost navržené koncepce. Dále uvádím několik komentářů a dotazů. Za stěžejní považuji otázky 5, 7 a 8. 1. Jeden z požadavků na straně 22, by zasloužil vysvětlení: j) systém zapaľovania, ktorý sa aktivuje automaticky alebo ho možno obsluhovať manuálne pri vzlete, pristátí a počas letu, a to za viditeľnej vlhkosti; 2. Stana 15. Z následující věty nevyplývá jednoznačně, zda v práci používáte klasifikaci ICAO nebo EASA. Zdá se, že oba výklady věty jsou možné: Pomerne jasná klasifikácia v podaní ICAO je odlišná voči klasifikácii a definícii od EASA (European Union Aviation Safety Agency), z ktorej budem v práci vychádzať. 3. V kapitole 2.1 uvádíte, že dále nebudete rozlišovat mezi aerotaxi a business aviation a dále budete uvádět data z informací EBAA. Je možné získat informace o obchodních letech I z jiných zdrojů? Další zdroj informací by byl jistě zajímavý I pro kapitolu 2.5 a 2.6. 4. Kapitola 3 dává pěkný přehled o letounech, které mohou být využitelné pro záměry práce a je jistě zajímavá pro uživatele předložené práce. 5. Při volbě flotily jste vybral 4 různé letouny. Má smysl uvažovat, z hlediska snížení nákladů, s tím, že by byla flotila tvořena stejným typem letounu? 6. U nákladů na palivo uvádíte ceny, které jsou včetně DPH a spotřební daně. Jak jste kalkuloval cenu letové hodiny s ohledem na ceny paliva? 7. V tabulkách 30–32 uvádíte náklady v jednotlivých položkách při odhadech pro jednotlivé letouny. Jaký by musel být přibližně roční nálet flotily, aby tento projekt nebyl finančně ztrátový? S jakými hodinovými cenami na jednotlivých letounech uvažuje tento výpočet? Jinými slovy za jakých podmínek bude navržená flotila fungovat efektivně a ekonomicky? 8. V tabulce 33 uvádíte variabilní náklady na předpokládaný let. Jak se celkové náklady změní, pokud k nim připočtete podíl fixních nákladů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 149000