CHLÁPEK, J. Návrh nových laboratorních úloh s gigabitovou pasivní optickou sítí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student, Bc. Jan Chlápek, pracoval zcela samostatně po celou dobu řešení diplomové práce. Navržené úlohy pravidelně konzultoval a testoval na živé síti GPON, kde zároveň probíhá řešení projektu. K práci přistupoval zodpovědně a k narušení řešení projektu nikdy nedošlo. Navržené laboratorní úlohy jsou zpracovány velmi detailně s dostatečným teoretickým úvodem. Formální zpracování práce, vzhledem k rozsahu, je rovněž na velmi dobré úrovni. Práce obsahuje velmi málo typografických chyb. Z výše uvedených důvodů hodnotím práci známkou A, 97 bodů.
Bc. Jan Chlápek zpracoval diplomovou práci na téma „Návrh nových laboratorních úloh s gigabitovou pasivní optickou sítí“. Jeho úkolem bylo navrhnout tři laboratorní úlohy zaměřené na konfiguraci jednotky OLT a zprovoznění GPON sítě a odolnosti PON sítě vůči útokům typu odepření služby DoS. Diplomant zpracoval návody na celkem čtyři laboratorní úlohy, čímž překročil požadavky zadání a nad rámec zadání se věnoval také síti EPON. Prvních cca 44 stránek práce lze označit za zdařilé zpracování velkého množství převážně anglicky psané literatury a doporučení a bude ji možno použít pro seznámení se s probíranou problematikou. Úplně nesouhlasím s tvrzením ohledně Synchronní digitální hierarchie SDH na str.18, protože SDH není pro ATM nezbytné, pouze možné, ale tato otázka není pro předloženou práci důležitá. Odkazy jsou uváděny velmi pečlivě a pan bakalář dobře zvládl přiměřenou češtinu a popis vlastními slovy. Celkově je problematika GPON sítí obtížná a rozsáhlá a lze konstatovat, že předložený text bude možno velmi dobře použít pro přehledné seznámení se s touto problematikou. Hlavní přínos práce je v návrhu čtyř laboratorních úloh. Návody jsou zpracovány velmi pečlivě a bude možno podle nich postupovat a je předpoklad, že studenti v cca dvouhodinových laboratořích požadavky zadání zvládnou. Na druhou stranu vše velmi záleží na pečlivosti a zodpovědnosti studentů při nastavování sítě a jejich domácí přípravě, neboť bez domácí přípravy nebude možno vše pochopit a úkoly zvládnout. Kontrola ze strany učitele bude velmi obtížná, protože v podstatě neexistuje nějaký konečný stav, kterého by měli studenti během měření dosáhnout. Patrně by nebylo možné připravit tzv. vzorový protokol, pomocí kterého by bylo možno ověřit, zda studenti požadavky zadání splnili a bude nezbytné, aby se učitel studentům dlouhodobě věnoval, což může být při větším počtu úloh měřených současně více studenty obtížné. Oceňuji, že každá úloha obsahuje přehledný teoretický úvod, přehled literatury pro tu kterou konkrétní úlohu a na závěr kontrolní otázky. Na druhou stranu skutečnost, že se v diplomové práci vyskytuje 5x přehled literatury (4x pro jednotlivé úlohy a 1x pro teoretický úvod) může působit problematicky, zvláště když se čísla jednotlivých literatur z pochopitelného důvodu obvykle neshodují. To, že se kontrolní otázky u několika úloh třeba opakují nevadí, neboť lze opakující se otázky v případě nasazení více úloh v jednom předmětu vynechat. Práce má větší počet stránek, než je obvyklé, ale je to dáno opakující se teorií u jednotlivých úloh a rozsáhlostí problematiky GPON a optických sítí obecně. Po odborné stránce nemám k práci žádné připomínky, zadání bylo splněno, odborná a zejména didaktická úroveň práce je vynikající, interpretace výsledků a jejich diskuse jsou v pořádku. Formální zpracování je také v zásadě bez připomínek. Obrázky jsou kvalitní, počet překlepů minimální. S literaturou pracoval diplomat odpovídajícím způsobem, odkazy jsou v pořádku. Práce odpovídá zadání a úrovni diplomové práce a hodnotím ji A/98.
eVSKP id 118184