NEDĚLA, J. Framework pro interaktivní webové učebnice hudební teorie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Lieskovan, Tomáš

Student Neděla zpracoval práci na téma "Framework pro interaktivní učebnice hudební teorie." Cílem této práce bylo vyvinout software, který by umožňoval zobrazení a přehrávání notových osnov ve webovém prohlížeči, a zároveň umožňoval integraci tohoto frameworku do běžných redakčních a CMS systémů, jako je například Moodle. Je třeba zdůraznit, že si student vybral velmi náročné téma, protože hudební teorie je komplexní a zahrnuje mnoho anomálií, které je obtížné pochopit i programově realizovat. Po formální stránce je práce na vysoké úrovni. Student důkladně popisuje nalezené nástroje a existující frameworky. Po testování dostupných nástrojů vybral nejvhodnější z nich a vzájemně je propojil pomocí svého překladače, což umožňuje generování různého kódu pro dva různé nástroje z jednoho uživatelského vstupu. Tento proces sám o sobě vyžaduje značné množství času a úsilí. Technická stránka práce však obsahuje několik problémů. Student se pokusil o širokou implementaci různých funkcí a hudebních značek, což vedlo k některým nedostatkům. Například aplikace nepodporuje ligatury a při transpozici jsou transponovány i bicí nástroje, což mění přehrávané zvuky podle MIDI standardu. Při transpozici také nedochází ke změně předznamenání do nové stupnice. Mezi technické problémy patří nemožnost zastavení přehrávání skladby. Po opětovném zmáčknutí tlačítka se skladba spustí znovu, aniž by se předchozí přehrávání zastavilo, což způsobuje, že skladba hraje dvakrát současně. Problematická je také podpora různých prohlížečů, kdy nejlepších výsledků bylo dosaženo v Google Chrome a např. v Safari byla aplikace velmi špatně použitelná. V odevzdaných příkladech byly nalezeny harmonické chyby. Student opsal notové osnovy z dodaných knih, ale zapomněl na předznamenání, což vedlo k nesprávnému harmonickému souzvuku. Dále byly nalezeny chyby v akordových značkách, kdy některé akordy zněly nesprávně. Nicméně student pravidelně konzultoval a ukazoval výsledky své práce jak mně, tak konzultantovi prof. Rajmicovi. Prakticky při každé konzultaci byl vidět velký pokrok. Jedná se o velmi složité téma, nad kterým student jistě strávil značné množství času, a proto bych jej rád tímto způsobem ocenil. Navzdory zmíněným nedostatkům hodnotím práci známkou B/82.

Navrhovaná známka
B
Body
82

Posudek oponenta

Říha, Kamil

Předložená práce v přibližně první polovině přehledně popisuje dostupné nástroje, relevantní pro splnění zadání. Ve druhé polovině je pak popsáno samotné řešení, které je relativně rozsáhlé, co do kvantity zpracovávaných témat, kvalitativně je ovšem textu i výsledné implementaci možné vytknout několik nedostatků. Formálně je to poměrně velká nepřehlednost (např. diagram na obr. 3.1). Hlavní věcné problémy: - Zadáním požadovaný framework a návod k němu pro další pokračování vyústil spíše v neúplný návrh aplikace, které by však prospěla alespoň větší modularita. - Výsledná aplikace neumí transponovat party pro akordové značky, neumí zastavit přehrávání ukázkových partů, ignoruje předznamenání, obsahuje chyby v notovém zápisu atd. Práci by prospělo soustředit se na bezchybnou realizaci menšího množství modulů, namísto často nekoncepčního a někdy i nefunkčního rozpracování velkého množství dílčích problémů. Vzhledem k uvedenému navrhuji práci hodnotit 60 body jako uspokojivou.

Navrhovaná známka
D
Body
60

Otázky

eVSKP id 159266