PAŘÍK, D. Online ovládání robotického SCARA manipulátoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Chromý, Adam

Cílem bakalářské práce bylo zapojit a oživit nově pořízený SCARA robot, vytvořit pro něj softwarové vybavení pro jeho kompletní online ovládání a funkčnost demonstrovat ukázkovou aplikací. Jedná se o praktickou, spíše softwarově orientovanou úlohu, která nepatří mezi nejjednodušší. Student se k řešení práce z počátku stavěl spíše váhavě a neodborně, avšak v průběhu řešení práce své úsilí vystupňoval natolik, že v posledních týdnech strávil nad úkolem desítky hodin, pracoval houževnatě a svědomitě a odvedl vynikající práci. Podobně vzestupný vývoj měly i jeho odborné znalosti související problematiky, které dosáhly vypracováním bakalářské práce velmi dobré úrovně. Zadání bylo splněno bez výhrad. Student od počátku pracoval samostatně a průběžně představoval dosažené výsledky a informoval o stavu rozpracovanosti práce. Na základě dosažených výsledků není pochyb o technických dovednostech studenta a práci doporučuji k obhajobě s hodnocením B - 87.

Navrhovaná známka
B
Body
87

Posudek oponenta

Jelínek, Aleš

Zadání práce patří do kategorie středně obtížných, ale vzhledem nutnosti nastudování většího množství dokumentace je časové náročné. Ovládání průmyslového robotu dále vyžaduje svědomitý přístup kvůli bezpečnosti provozu. Prvním bodem zadání je nastudování dokumentace k robotu a programovacího jazyka SPEL III, kterým je ovládán. O splnění tohoto bodu svědčí teoretický úvod, kde jsou shrnuty nejvýznamnější body z dokumentace, důležité pro provoz a programování zařízení. Na základě těchto poznatků byl robot zprovozněn, čímž jsou splněny body zadání č. 2 a 3. První tři body jsou především rutinní přípravou bez výrazné účasti autorovy invence, což však vyplývá z povahy věci. Z dokumentace jsou vybrány relevantní informace a převzaté obrázky jsou správně citovány. Dále měl být vytvořen ovladač pro online ovládání robotu. V řídicí jednotce robotu je naprogramován interpreter v jazyce SPEL III, který vyčítá příkazy ze sériové linky a provádí příslušné operace. Uživatelská část ovladače je tvořena třídou v jazyce C#, která se automaticky stará o komunikaci s robotem a umožňuje jeho snadné ovládání. Tato část práce zasluhuje speciální pochvalu, neboť jsou důsledně ošetřovány chybové stavy, kontrola komunikace i vstupních dat a tak dále. Použití profesionálního přístupu ke tvorbě dokumentace dále zvyšuje užitnou hodnotu ovladače pro případné uživatele. V rámci práce měl být také navržen magnetický úchop pro manipulaci s lehkými předměty. Zde není nijak řešen doraz mezi magnetem a zdvihaným předmětem, autor zřejmě spoléhá na přesné pohyby robotu. Po mechanické i elektrické stránce je úchop řešen dosti jednoduše, ne-li provizorně, takže pro náročnější provoz by ho patrně nešlo použít. Na druhou stranu svou funkci plní přiměřeně faktu, že se nejedná o jádro práce, ale pomůcku pro demonstraci funkce ovladače. Ukázková aplikace funguje správně a potvrzuje splnění všech bodů zadání. Práce je napsána logicky, přehledně, s minimem překlepů a adekvátním obrazovým doprovodem, pouze ukázky zdrojových kódů jsou používány zbytečně často. Práce svědčí o bakalářských schopnostech studenta a doporučuji hodnocení 88 bodů, tedy B.

Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 85133